torstai 1. marraskuuta 2012

Buster RS:n tuunaaminen keskipulpettiveneeksi

Parin kesän käyttökokemuksella alkoi tuntua siltä, että keskiohjauspulpetti voisi ratkaista pari käytännön pulmaa. Ensinnäkin kalareissuilla tulee välillä ajeltua yksin ja kun Buster RS:n pulpetti on oikealla laidalla, vene tahtoi kulkea oikealle kallellaan. Jotta tämän kulkuasennon sai korjattua piti istua  sivusuunnassa keskellä venettä. (Ainakin minun painoiseni miehen  n.100kg) Tästä taas oli seurauksena se, että sadeilmalla tuulilasi ei suonut enää suojaa . Hitaasta nopeudesta plaaniin kiihdytettäessä perä painui ja keula nousi aika lailla, vaikka moottorissa onkin ylimääräiset "siivet". Ilman niitä kiihdyttäminen oli aika hirveä kokemus. Samoin vapatelineet laidoilla olivat vapoineen tiellä kalastuksen aikana. Siis jos on mukana enemmän kuin yksi vapa. Ajatus sai vahvistusta kun näin ensimmäiset lehtikuvat uudesta Lx Pro:sta. Se on toki leveämpänä ja erilaisella rungolla muutenkin varustettuna aivan eri tason vene, mutta sen pulpetin perusajatus viehätti. Eli pulpetin etupuolella oleva säilytyslaatikko/istuin varustettuna L:n mallisella kannella. Hyvän tuulilasin tarjoama suoja ajoviimaa vastaan, mukava ajoasento + hyvä penkki tuntui heti hyvältä yhdistelmältä. Tämä kolahti! Ja tämä vene piti nähdä heti kun mahdollista. 

 Tämä vaikutti aika hyvältä perusidealta.  
Itse rakennettuna ja RS:n mittoihin suhteutettuna  
pulpetista tulisi varmaan hieman eri kokoinen 
ja yksityiskohdiltaan erilainen, mutta perusidea!!!

Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.

Hämmästys oli kuitenkin suuri, kun näin käytännössä pulpetin 
kuskinpaikalta. Suuri plotteri on tietysti mukava, mutta upotettuna 
tällaiseen ammeeseen AVOVENEESSÄ!!! Ja mihin ihmeeseen 
voi laittaa karttasarjan, siis sen paperisen?? Nyt alkoi tuntua, että 
Inhan tehtailla oli unohtunut merenkulun perusteet. Liika 
luotto teknisiin navigointivälineisiin ei tuntunut oikein hyvältä. 
Suoraan sanoen alkoi vähän hirvittää. "Ammeen" pohjalla 
oli yksi tai kaksi pientä 6-8 mm:n valumareikää letkuilla varustettuina. 
Kuvitelkaapa tilanne, että vene on syksyllä jätetty laituriin, jonka 
lähellä kasvaa lehtipuita. Tuuli puhaltaa pari lehteä "ammeeseen" 
ja vettä sataa taivaan täydeltä. Tai mitä "ammeeseen" unohtunut nenäliina 
voi saada aikaiseksi. Tähän kun yhdistää vielä loppusyksyn ensi pakkaset... 
Jättäisitkö itse plotterisi upoksiin jäätyvään lampeen? Ehkä tässä on ajateltu 
huputtaa koko pulpetti laituriajaksi, mutta entä hitaasti ajo 
kaatosateessa? Onko tarkoitus ajaa pulpetti huputettuna? Tämä 
oli selvästi ajateltava uusiksi!! 

 Lx Pro:n penkki on aivan loistava! Tällaisen penkin halusin 
RS:äänkin. Penkki antaa hyvän tuen istuessa, puoliksi seisoessa 
ja kun reisituki on nostettu ylös penkki antaa hyvän tilan 
seisovalle kuljettajalle.

Sitten kotiin ideoimaan. Työnsin Busterin autotalliin ja purin keskipenkin, ohjauspulpetin ja sen etulaatikon ehjinä pois. Pohjavaneritkin kaipasivat uusimista, mutta ensin piti mittailla tulevan pulpetin paikkaa ja kokoa, tehdä kokeiluja ja vaikka pahvimalli uudesta pulpetista. Tuumasta toimeen! 

Tästä siis lähdettiin liikkeelle. 
 
Alkuperäinen ohjauspulpetti korotetulla tuulilasilla varustettuna.

Pulpetti ja keskipenkki purettu.

Näkymä keulaan päin.

Mittailin ja mietin ja lopulta päätin mitat uudelle pulpetille. 
Tein paperista mallin suhteessa 1:5. Tarkoitus oli katsella ikäänkuin 
3D:nä mittasuhteita ja olenko huomannut ottaa huomioon kaikki 
yksityiskohdat peltien liitoslaippoineen päivineen. 

 Sama  paperimalli toisesta suunnasta. 
Oikean laidan koloon olisi tuleva vaihde/kaasu 
kahva. Eräs kaikkein tärkein suunnittelukriteerini oli 
se, että pulpetin päälle pitäisi saada mahtumaan 
kaiku, pieni käsiplotteri, kännykkäteline, kompassi, 
sekä karttasarja! Lisäksi olisi mukava saada 
pulpetin sisälle mahtumaan varabensakannu, pikkutavaroita, 
sammutin, 12V:n kylmälaukku, sekä karttasarja. 

Seuraava vaihe oli pahvimallin teko kokoon 1:1. Tämän 
pyrin tekemään niin tarkkaan että jokaista pahvia voisi käyttää 
mallina leikattaessa alumiinilevyä. Eli jokaisen osan jokainen 
yksityiskohta olisi tärkeä.

 Karttasarja mahtuu pöydälle ja sen etupuolelle tulevat plotteri, 
kaiku jne. Edestä ja sivuilta sen tulisi ympäröimään tuulilasi. 
Tästä kuvasta näkee, kuinka vedin pulpetin etuosan sivuja 
hieman sisäänpäin. Vasta 1:1 mallin ollessa paikallaan näki, että 
kulkeminen olisi mukavampaa, jos tekisin näin. Tätä en 
ollut huomioinut paperimallissa. 

 Ratin paikkaa kokeilemassa. Tilaa piti jäädä kytkintaululle ja 
tietysti koloon tulevan kaasu/vaihdevivun käytölle. Kallistetusta 
jalkatuesta päätin luopua jo tässä vaiheessa. En kokenut sitä 
tarpeelliseksi.
 
 1:1 pahvimallien avulla piirsin osat merialumiinilevylle. 
Leikattuani ja taivutettuani osat aloin liittää niitä yhteen 
pop- niiteillä. 

 Pulpetin muoto alkaa hiljalleen hahmottua. 

 Ensimmäinen sovitus paikalleen. 

Nyt oli uusi pulpetti hahmossaan, mutta jotta kokonaisuudesta tulisi hyvä, niin uudet kaasu- vaihde, sekä ohjausvaijerit piti saada siististi piiloon. Samoin päätin sähköistää veneen uudelleen. Uudet sähköjohdot perästä pulpetille piti saada myös piiloon. Tämä kaikki edellytti lattialevyjen purkamista. Olin myös utelias näkemään, mitä levyjen alle kuului. Sinnehän ei näe mistään muualta kuin peräosan pienestä luukusta. Pilssin peseminen oli aika hankalaa. Mietin uuden lattian tekemistä myös karhennetusta alumiinista, mutta ajattelin, että jos nykyiset vanerit ovat kestäneet jo 22 vuotta ja olivat vieläkin kohtalaiset, niin kyllä uudetkin riittävän pitkäikäiset olisivat. 

 Tältä näytti pilssissä. Pilssi oli aika likainen. 
Nyt olisi aika hyvä tilaisuus pestä sekin. 

 Pilssin pesu painepesurilla kannatti. Kaksi ensimmäistä kaaren väliä on pesty.

 Sivulevyt ovat uusittu ja ennen keskimmäisen 
levyn paikalleen ruuvaamista pilssiin piti asentaa suojaputket 
vaijereille, sekä sähköjohdoille. Jotta ne eivät hankautuisi 
rikki ja kolisi liikkuessaan, putket piti tietysti kiinnittää 
pohjapalkkeihin.

 Kaikki pohjalevyt ja pulpetti paikallaan. Siniset 
putket ovat  kaasu- ja vaihdevaijerien suojaputkia. 

Punainen on uusi ohjausvaijeri ja vaaleat ovat sähköjä varten. 

Ratti paikoillaan. 

 Sähköistys  meneillään. Luukku on saranoitu ja halutut laitteet 
paikoillaan pulpetin päällä. 

Kaasu/vaihdevivusto kannatti purkaa ja huoltaa samalla kun, 
uudet vaijeritkin asennettaisiin paikoilleen. Kuva on purkuvaiheesta.
 
 Penkki, ja kaasu/vaihdekahva paikoillaan huollettuna ja 
uudelleen maalattuna. Pulpetin yläpinnan maalasin 
mattamustaksi, jotta auringonpaisteessa pinta ei tekisi 
haitallisia heijastuksia tuulilasiin
.
 Näkymä pulpetin sisään. Kiinnitin sähköjen suojaputket 
pulpettiin etteivät ne kolisisi ja ovathan ne siistimmätkin näin. 
Oikealle reunalle kiinnitin 12V:n ulosoton. Tarkoitus olisi saada 
kylmälaukku toimimaan pulpetin sisällä ajon aikana. Pitäähän 
eväiden pysyä kylminä!! Sammutin mahtui pulpetin etureunaan.

 Tämä kuva antaa käsityksen sisätiloista. Tapanani 
on pitää varsinaisten tankkien lisäksi mukana 10 litran 
varakanisteri. Kanisterin edessä näkyy pieni etupilssin 
huoltoluukku. Tämän kautta näkee pilssiin, sekä voi 
suorittaa pesun letkulla. 

 Tein myös pikku telineen karttasarjalle. 
Ohjausvaijeri nojaa pulpetin kylkeä vasten ja 
pitää samalla karttasarjan paikoillaan. Nyt 
ei tarvitse kuljetella karttaa veneelle ja pois. 

Ylhäällä vasemmalta lukien ohjausrumpu, kytkinpaneeli, 
sähköjen kytkentälaatikko ja sen alapuolella 12V ulosotto.

Kun pulpetti oli muuten valmis, oli aika miettiä tuulilasia. 
Sen tulisi olla riittävän suojaava, riittävän tukevaa tekoa ja 
vielä sopia ulkonäöllisesti pulpettiin. Päätin tehdä siitä 
taas pahvimallin ja kokeilla paikoilleen. Sillähän se selviäisi...

 "Tuulilasi" sivulta.

Teetin tuulilasin paksusta akryylistä pahvimallin mukaan. 
Siitä tuli mielestäni aika hyvä! 

Tuulilasi kuskinpenkiltä nähtynä. Enää puuttui kaide. 

Vaan ei puutu enää... Kaaren tein kiillotetusta 
haponkestävästä putkesta. Muodosta halusin 
yksinkertaisen. Sivuputkissa on vain yksi taivutus. 
Yläkulmat ovat valmiita kaidekulmia ja kiinni 
varsinaisissa putkissa kuusiokololukitusruuveilla. 
Alaosassa on kaksi kiinnikettä ja tuulilasin yläreuna 
on kiinni vielä yhdellä kiinnikkeellä. Kaide on tosi 
tukeva. Siitä uskaltaa oikeasti ottaa kiinni. Sivuputkien 
alaosiin molemmin puolin pulpettia kiinnitin vapatelineet. 
Nyt eivät ylimääräiset vavat ole juurikaan tiellä.

Tämän näköiseksi sain Busterin talven aikana. Osittain 
haalistuneiden oranssien kylkien kimppuun olisi käytävä 
myöhemmin. Jätin Busterin odottamaan jäiden lähtöä. 
Sitten olisi koeajon aika. Kyllä vähän poltteli päästä 
kokeilemaan, mutta välillä olisi muita kiireitä. 

15 kommenttia:

  1. Siistin näköistä jälkeä!

    VastaaPoista
  2. Olisiko kiinnostusta tehdä yksi pulpetti korvausta vastaan?

    VastaaPoista
  3. Kiinnostaisiko valmistaa tuommosen pulpetin rahaa vastaan? Vastauksen voi lähettää jacob@lagus.fi
    Ystävällisin terveisin Jacob Lagus

    VastaaPoista
  4. Olen suunnitellut oman RS:n pohjavanerien vaihtoa. Pitääkö takapenkkiä purkaa vaihdossa? Kuvissa se näyttäisi olevan normaalisti paikallaan.

    VastaaPoista
  5. Se on vaan hienoa kun asioita osataan tehdä vielä itse ja taidolla.
    Mikäli vanhan pulpetin tuulilasi kehyksineen lojuu tallinperällä niin ostaisin sen mielelläni pois.
    Terveisin
    esa.taponen(at)gmail.com

    VastaaPoista
  6. Ei takapenkkiä ainakaan minun veneessäni tarvinnut purkaa. Penkin sisältä piti kaikki ylimääräinen purkaa vanerien päältä, mutta se nyt ei kovin merkillinen juttu ollut. Kun ruuvit oli irroitettu, niin ensin keskimmäinen vaneri irti ja sen jälkeen reunoilla olevat. Ja ne pitää vetää suoraan eteenpäin. Ja vanerien koot ovat sellaiset, että kun ne tarkasti sovittaa uuden levyn päälle, niin yhdellä levyllä pärjää. Siitä yhdestä saa siis aikaan kaikki kolme palaa. Levyn mittaa en muista enää, mutta se selviää, kun irroitat vanhat ja vähän mittailet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä etten ehtinyt vielä porailemaan niittejä! Kiitos vinkeistä!

      Poista
  7. Terve Esa! Kiitos kommentistasi! Valitettavasti vanhoja pulpetin osia ei enää ole jäljellä. Myin kaikki vanhat osat pois aika pian irroittamisen jälkeen. Niillä tuntuu olevan kysyntää.

    VastaaPoista
  8. No kylläpäs on hieno ja käytännölliseltä vaikuttava pulpetti! Minkä vahvusta levyä käytit pulpetissa?

    VastaaPoista
  9. Tarkoitus oli tehdä 2 mm merialumiinista, mutta kun menin levyä hakemaan, niin liikkeessä ei ollutkaan kuin 1,5 mm levyä paikalla. Siitä 1,5 millisestä se tuli tehtyä ja jälkeenpäin se osoittautui juuri sopivaksi. 2 millinen olisi ollut huomattavasti vaikeampi työstää ja siitä olisi tullut vain turha painoa. Materiaalina merialumiini on aika lailla sitkeämpää leikata ja taivuttaa, joten mitään ylimääräistä hankaluutta siinä ei enää kaipaa.

    VastaaPoista
  10. Komea on pulpetti, oliskiko intoa tehdä minulle samantyylinen t: ville käpynen 0405324224 vkapynen@gmail.com

    VastaaPoista
  11. Komea on pulpetti, oliskiko intoa tehdä minulle samantyylinen t: ville käpynen 0405324224 vkapynen@gmail.com

    VastaaPoista
  12. Hienon olet tehnyt! Ei sinulla sattuisi olemaan mittoja koneella/piirustuksia jäljellä. Itsellä pohjalevyt ourettuina, niin olisi hyvä tehdä muutostyö nyt

    VastaaPoista
  13. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  14. todella siistin näköistä jälkeä! Olisiko kiinnostusta tehdä vastaava minulle kunnon korvausta vastaan? Yt, Joel joel.mikkonen(at)gmail.com

    VastaaPoista