keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Buster RS:n kaasujousiprojekti

Kaasujousi aiheutti ongelmia

Johnssonin moottorissa oli lukittava kaasujousi, jonka tehtävä oli keventää moottorin yläasentoon nostamista. Sen avulla moottorin trimmi voitiin myös säätää haluttuun asentoon. Se oli kuitenkin jo minun ostaessani veneen niin huonossa kunnossa, ettei siitä ollut oikeastaan muuta kuin haittaa. Kyselin parista perämoottoripurkaamosta, että löytyisikö samanlaista ehjää tilalle. Ei löytynyt ja uuden hintakin olisi ollut lähes tuhat euroa. Ajattelin myös kysellä sähkötrimmiä. No se olisi ollut suorastaan poskettoman hintainen, noin 2500 euroa! Ymmärrettävästi en ostanut kumpaakaan. Ajattelin tutkia mahdollisuutta rakentaa samantapainen systeemi itse. Myydäänhän lukittavia kaasujousia muutenkin. 

Projekti alkoi tutkimalla jousitarjontaa. Muutamia valmistajia löytyy ja valitsin niistä yhden. Seuraavaksi piti mitata aika tarkasti moottorin ja tulevan kaasujousen liikeradat. Tämä määritti kaasujousen mitat ja jousivoimat. Löysin sopivat ja kaupoille vaan! Hankin lukittavan jousen sekä kaukokäyttövaijerin ja kahvan. Jousi ei ollut tarkoitettu ollenkaan merikäyttöön ja tiedostin toki tämän. Voisi olla, että jousi ei tulisi olemaan pitkäikäinen, mutta toivoin mielessäni sen kestävän yhden tai kaksi vuotta. 

Tässä  uuden kaasujousitelineen  ensisovitus  
paikoilleen. Pysty putkeen tulee jousi pystyasentoon. 
Materiaali on haponkestävä teräs. 

Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä..
  
Keventävä  kaasujousi  ei  riittänyt vaan 
peruutusta varten piti myös rakentaa lukko. 
Päätin rakentaa lukon perinteisen lukon tyyppiseksi. 
Vivuston avulla lukko voitaisiin avata ja sulkea 
tarpeen mukaan. 
Tässä kuvassa näkyvät lukkoa käyttävä 
vivusto. 
Jousen teline ja yläpään kiinnityshela, jossa myös 
lukituksen vaatimat yksityiskohdat.

Jousi paikallaan ilman peruutuslukkoa.

Valmis peruutuslukko ja kaasujousi. Vivustossa 
oli vähän miettimistä, koska se piti saada lukituksi 
auki ja kiinni- asentoihin ja  mahduttaa
paikalleen. Tässä näkyy tilaa olevan, mutta 
kun moottoria käännetään, niin tila menee 
ahtaaksi. Nuoli osoittaa lukitusvipuun. Tänä 
keväänä purin pois kaasujousen lukitusmekanismin. 
Se tuntui turhalta, eikä oikein jaksanut pysyä toiminta- 
kunnossa meriympäristössä. 
 
 Jousi- ja lukkosysteemi on toiminut yllättävän hyvin. Muutamia pikku säätöjä piti toki tehdä ja kahden veneilykauden jälkeen jousi alkoi vuotaa öljyä. Se piti vaihtaa. Vaihtotyö vei noin puoli tuntia, joten eipä sekään ollut ylivoimaista.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti