Kevät 2009 - kevät 2011, niittauksen kiristys



Kun sisustus tuli purettua pääsin käsiksi rungon niittauksiin. Alla pari kuvaa työkaluista ja varsinaisesta niittauksen kiristämisestä. Koetin ensin käsityökaluilla, eli ulkopuolelta pidettiin vastaan raskaalla akselilla, jonka pään olin sorvannut sopivaksi niitin kantaan ja sisäpuolelta ensin ensimmäisen tuurnan avulla lyötiin niitin aluslaatta tiukasti lautaa vasten, jonka jälkeen toisella tuurnalla ja vasaralla lyötiin varsinaista niitin kantaa "lyttyyn". Tämähän on se alkuperäistä muistuttava metodi, mutta se oli liian hidas tässä laajuudessa käytettäväksi. Päätin siirtyä konekantaan. Ostin kaksi paineilmapiikkausvasaraa jostain halpahallista ja sorvasin niiden työkalut tähän työhön sopiviksi. Nyt alkoi työ sujua. Kaveri piti ulkopuolelta vastaan kun itse löin "ykköstuurnalla" aluslaatan tiukkaan ja päälle paineilmavasaralla niitin kiristys. Tämä oli nopeaa ja jälkeä tosiaan syntyi. Kiristimme melkein jokaisen niitin rungosta. Tämä työ otti muutaman päivän. Yhden pehmenneen ja katkenneen kaaren jouduin myös uusimaan. Tein sitä varten pasutuslaitteiston. Kaaren vaihto oli aika nopea homma, kun ei ollut sisustusta työtä haittaamassa. 

 Oikealla tuurnat ja vasemmalla paineilmavasara työkaluineen.
 
Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.

Ulkopuolelta ammuttiin samaan aikaan vastaan, kun 

sisäpuolelta kiristettiin niittiä. Merkitsimme liidulla sisä ja ulkopuolelle
niitit numeroin, jotta työstäisimme samaa niittiä. Tämä nopeutti 
aika lailla paikanmääritystä.


Näkymä avotilaan päin. Runkolaudoitus on jo puhdistettu
vanhoista maaleista ja liasta. 


Näillä välineillä vanhat maalit tuli poistettua. Kesällä 
2009 ei ollutkaan tekemisestä puutetta...

Yksi painokaari oli pehmeä ja käytännössä poikki.
Tämä piti poistaa ja vaihtaa uuteen.

Viallinen kaari on poistettu.


Uuden kaaren pasutusta varten piti kyhätä 
höyrytyslaitteisto. Rosteriämpäri jonka alla rengaspoltin. 
Vuorivillaa ympärille ja valmista tuli.

Koko pasutuslaitteisto. Ei se niin kaunis ole, 

mutta hyvin tuntui toimivan. Työ tuli tehtyä.


Uusi kaari paikoillaan.

Jotta niitit sai kiristettyä, piti niiden kitatut kannat tietysti 
kaivaa näkyviin. Tässä kuvassa näkyy jo uudelleen kitatut 
niitinkolot eli remontti on  jo loppusuoralla. Kittinä käytin 
Dicco-lakkaa sekoitettuna hiomapölyyn/hienoon 
sahanpuruun. Tämän kuivuttua hioin rungon ja maalasin 
uudelleen. Maalina olen kaikki nämä vuodet käyttänyt 
Sateenkaarivärien mustaa öljymaalia. Maali on aluksi 
kiiltävää, mutta muuttuu aika nopeasti mataksi.




 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti