keskiviikko 7. marraskuuta 2012

Buster RS:n maalaaminen

Talvella 2011 - 2012 sain Busterin ohjauspulpetti -projektin valmiiksi, mutta en ehtinyt enää maalata alunperin oransseja kylkiä. Tässä kävi niin kuin remonteissa usein, kun joku asia tulee korjattua ja uuden näköiseksi, niin viereinen korjaamaton alue alkaa näyttää kaamealta. Eli ohjauspulpetti  oli nyt kunnossa, mutta kyljet alkoivat näyttää tosissaan karmeilta. Halusin maalata ne, koska veneessä oli alunperin ollut satamapeite ja se oli kiinni siten, että se peitti noin puolet maalatusta alueesta korkeussuunnassa. Oranssi on tietääkseni yleisestikin herkkä väri auringolle ja kun tälläkin veneellä on jo ikää, niin aurinko oli ehtinyt polttaa suojaamattomat maalatut alueet aika haalistuneiksi. Väriksi ajattelin mattamustaa, tumman harmaata tai maastoväritystä. Muutin kuitenkin mieltäni ja päätin maalata kyljet sinertävän harmaiksi  uusien serkkujensa tapaan. Vanha oranssi maali oli hyvin pohjassaan kiinni ja ajattelin vain hioa sen mataksi ja uutta maalia päälle. Jotta maalaus onnistuisi, kaiteet ja satamapeitteen kiinnitysnastat piti irrottaa. Tämän jälkeen hionta ja maalaus olisi aika helppoa. 

Oranssilla alueella näkyy yläreunassa satamapeitteen alla 
säilynyt alue ja kaikki sen ulkopuolelta on himmentynyt 
auringonpaisteessa. 


Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.

 Tarrat, kaiteet , peitteen kiinnitysnastat , sekä kuminen 
törmäyslista on poistettu. Hioin oranssin alueen himmeäksi 
tasohiomakoneella uuden maalin tarttumisen parantamiseksi. 
Rasvanpoiston tein CRC:n Quickleenillä. Seuraavaksi 
kaikki ympärillä oleva piti suojata. Eli teippiä ja 
sanomalehtiä runsaasti. Sitten pääsinkin jo maalaamaan. 
Päätin maalata kyljet hyvälaatuisella sprayllä. ( Bravo, 
"ammattilaislaadun spraymaali". Väri on grafiitin harmaa, 
RAL 7024) En yksinkertaisesti viitsinyt ostaa ruiskua 
ja ryhtyä maalaamisen jälkeen sen vaatimaan 
ruiskun pesu-urakkaan. ( Äskettäin ((01 -13)) luin jostain, 
ilmeisesti Inhan tehtailla työskennelleen  kaverin  
kommentin näiden Busterien maaleista: Maali on ilmeisesti 
 Tikkurilan Temadur 50 / 90, kaksikomponettimaali.
Busterin kotisivuilta kohdasta:  Huolto ohjataan  mm. 
Tikkurilan sivuille. Kyseistä Tikkurilan taulukkoa  
selaamalla tulin siihen tulokseen, että maali taitaa 
tosiaan olla Temadur).

 Vastamaalattuna. Spraylla tehty maalipinta on 
mielestäni automaalilla maalatun veroinen. Onnistui siis lopulta
aika hyvin. Tosin tämän kyljen kanssa tuli hieman ongelmia. 
Keulaosaan syntyi valumia. (En ole mikään ammattimaalari.) 
Hiottuani epäonnistuneen kohdan maalasin sen uudestaan. 
5-10 minuutin kuluttua uusi maalipinta alkoi kuitenkin mennä 
ryppyyn. Lopulta opiskeltuani vähän asiaa tajusin, että 
tämän maalin piti saada kuivua noin 4 päivää ennen uutta 
maalausta. Kun toimin näin, niin uusi maalikerroskin alkoi 
kuivua asiallisesti. 

 Ostin myös uudet Busterin tarrat. Liikkeen hyllyllä sattui 
olemaan ainoastaan Buster M:n tarroja. Leikkasin niistä pois 
M- kirjaimet ja nyt kylkiä koristaa uudet "salaperäiset" 
nimet ilman varsinaisia tyyppikirjaimia. Rekisterinumerot 
piti myös uusia. Päätin käyttää valkoisia kirjaimia, jotta  
erottuisivat tummasta pohjasta ja olisivat yhtenevän oloisia 
nimitarrojen kanssa. 

 Uudelleen maalattu vene menossa omaan elementtiinsä.

Olen tyytyväinen veneen uuteen ilmeeseen. Mielestäni se nuoreni useilla vuosilla. Maalipinnan kulutuskestävyys on tietysti vielä arvoitus, mutta sen näyttää aika. Jos tämä nykyinen osoittautuu heikoksi, niin uudelleenmaalaus Temadurilla ei ole mikään kummallinen temppu.

23 kommenttia:

  1. Todella hienoa jälkeä! Ei sinulla sattuisi olemaan tuota pahvista muottia tuosta pulpetista tallella? Itselläni R-busteriin tulossa tässä talven aikana remontti, niin saattaisihan tuo pulpetti istua siihenkin. Juurikin pulpetti/ohjaus menee uusiksi ja yksin kalastellessa on keskipulpetti toimivin ratkaisu. Kohtuullisen korvauksen toki maksan, jos muotti vielä tallella.


    Terveisin

    Matti Tiitinen
    mattitiitinen(#)mattitiitinen.com

    VastaaPoista
  2. Kyllä ne taitavat olla vielä tallella. Voisin tietysti tehdä kopiot...

    VastaaPoista
  3. Jos kehtaat laittaa mittoja tuosta pulpetista, niin mallailen alkuun mahtuuko kyseinen R Busteriin alkuunkaan. RS ja R on oikeastaan saman levyisiä (2cm eroa), mutta pituuden puoleen voip olla tiukkaa. Et ole "sarjatuotantoa" harkinnut tuosta pulpettimallista? on sen verran toimivan näköinen tuotos!

    VastaaPoista
  4. Voin illalla tarkistella päämitat ja ilmoitella. R- busterhan on puoli metriä lyhyempi kuin RS, mutta ajattelin alun perin pulpettia suunnitellessani, että takaseinää sisäänpäin vetämällä saadaan tarvittaessa kuskille lisää jalkatilaa ja samalla kuskinpenkkiä voi ottaa vähän eteenpäin. Tämä sisäänveto toki pienentää laatikon sisätilavuutta, mutta nykyisellään se on yllättävän tilava. Itse olen 190cm pitkä, joten minulla penkki on aika kaukana takana. Jopa niin takana, että irtotankkien nosto pois penkin alta on hieman ahtaampaa, kuin alkuperäisessä RS.ssä. Ja jos istuu keskellä kuskin penkin takana, niin jalat pitää laittaa molemmin puolin kuskinpenkkiä. (Ainakin minun kokoisen miehen.)Takapenkin sivustoilla on hyvät tilat molemmin puolin. Pulpetin ja penkin istuttaminen on senttipeliä ahtaissa veneissä, joten se kannattaa harkita huolellisesti.Pulpetin korkeuttakin voi muuttaa, kun pahvimallien alapäihin vaan laskee tarvittavat lisäsentit. Tämä pulpetin tein omille mitoilleni.
    Kävihän se joskus mielessä, että joskus voisin jonkun väsätä, mutta paljonko näitä sitten menisi, en tiedä... Ehkä tilausperiaatteella pulpetti kerrallaan. En kovin vakavissani kuitenkaan ole ajatellut.

    VastaaPoista
  5. Itse pistän pituudessa vielä muutaman sentin paremmaksi, joten lienee mitat olisi suht kohdillaan myös meikäläiselle. Jahka saan vähän mittoja, niin pitää tosiaan katsoa mahtuuko edes R busteriin tuon kokoluokan pulpetti. Takapenkkiä tosin kaavailin poistettavaksi, joten se antaa edes jonkun sentin taaksepäin tilaa. Edessä tosin tulee myös penkki vastaan, niin saa nähdä jääkö sinne yhtään tilaa.. Saisiko muuten akun sijoitettua tuohon pulpetin etulaatikkoon? Jos tuommoisen pulpetin tekisit metallivalmiiksi, niin paljon tulisi hintaa?

    Jos samoilla kulmilla talven aikana liikun missä veneesi majailee, niin kärsiikö tulla kurkkaamaan?


    Kiitos jo etukäteen vaivannäöstä!

    VastaaPoista
  6. Aioin ottaa mitat suoraan pahvimalleista, mutta en löytänyt niitä. Olen ilmeisesti kuitenkin heittänyt ne pois autotallia remontin jälkeen siivotessani. Vene on kuitenkin tuossa tallin kulmalla, joten kävin siitä ottamassa päämittoja. Mitat ovat lattiatasolta mitattuja pit.680 * lev.575 * kork.800. Voin toki tarvittaessa antaa muitakin mittoja.

    Takapenkin poistaminen R:stä varmaan antaa riittävästi tilaa. En osaa suoraan sanoa, missä olisi hyvä paikka pituussuunnassa. Painopistehän muuttuu pituussuunnassa ja tämä vaikuttaa suoraan ajo-ominaisuuksiin. Itse kokeilin painopisteen muuttamista veneen ollessa vedessä. Eli tein koekiihdytyksiä ja koeajoja erilaisilla aallokon suunnilla kykkiessäni kuvitellussa painopisteessä. Sain jonkinlaisen kuvan siitä, millaiseksi vene tulisi muuttumaan ajo-ominaisuuksiltaan. Ilman moottorin apueviä ajo-ominaisuudet olivat tyystin erilaiset, mutta evien kanssa painopiste valmiissa veneessä osui yllättävän hyvin kohdalleen ja esim. kiihdytys hitaasta nopeudesta plaaniin sujuu hienosti. Keula ei paljoa nouse eikä perä painu, vaan vene vaan lähtee liikkeelle tosi nätisti. Minulla on perässä kaksi irtotankkia, öljytankki ja akku eli perä ei ole kevyt.

    Akun voisi hyvinkin sijoittaa pulpetin sisään. Tilaa on, mutta tietenkin se on pois muusta säilytystilasta. Laitan rakennuskuvien sekaan vielä muutaman, laatikon sisäpuolta esittävän kuvan.

    Heitit aika vaikean kysymyksen mahdollisesta hinnasta. En osaa suoraan vastata. Tätä pitää vähän laskea.

    Ilman muuta saa tulla katsomaan.

    VastaaPoista
  7. Kiitokset mitoista ja hyvistä laatikon kuvista. Pitää vuorostaan itse käydä mittailemassa miten se passaisi paattiin. Tuota painopistehommaa itsekin mietin ja ajatus on joka tapauksessa siirtää ohjausta eteenpäin. Tällä hetkellä kun ajetaan ihan perästä, niin nousee kyllä ihan ok pintaan, mutta nostaa keulaa aika rankasti. Tätä ajatellen painopistettä eteenpäin siirrettäessä ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Mielummin toisin päin. Tuppaa olemaan peräpainoinen vaikka perässä on minulla vain yksi bensatankki ja 10 litran varajerry.

    Ajattelin testailla veneen ajo-ominaisuuksia hakien siten uudelle pulpetille sopivan paikan. Säilytystilaa en oikeastaan tarvitse lisää, joten sen suhteen akun sijoittaminen keulaboksiin ei olisi mikää probleema. Veneen keulaan mahtuu mitä tarvitsee ja loput rojut tulee kannettua aina ees taas veneeseen. Mökillä kun on sen verran lyhyt matka varastosta kantaa, niin ei ole mikää ongelma sinällään...

    Itse en ole noita apueviä kokeillut koskaan, kun suurin osa ajelusta on uisteluvauhtia.



    VastaaPoista
  8. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  9. Tuossa viikonloppuna sain hieman mittailtua ja kyllähän siihen pulpetti mahtuu jos ottaa takapenkin pois. Muuten menee niin ahtaaksi ettei kyllä onnistu.
    Hankitko tuon penkin suoraan Busterilta muutes?

    VastaaPoista
  10. Juu... Busterilta se tuli tilattua. Jälkikäteen vasta selvisi, että näitä valmistaa muistaakseni Tamperelainen Ergo. En tiedä myyvätkö näitä suoraan, mutta kannattaa varmaan kysellä, jos kiinnostaa. Voisi saada halvemmalla. Voin kyllä suositella penkkiä nyt yhden kesän kokemuksella. Penkki on juuri sellainen ominaisuuksiltaan kuin halusinkin ja mielestäni aika hyvän näköinenkin. Muun merkkisiä olisi kyllä saanut halvemmalla, mutta kun halusin, että se sopisi myös väritykseen jne. Tämä on kuin autokuume, tiedät varmaan...

    VastaaPoista
  11. Niinhän siinä käy kun johonkin silmänsä iskee, niin sehän on sitten pakko saada. Tuttu tunne. Ergon sivuilta sopivaa offshore penkkejä hieman jo kurkkasin. Keväällä aloittelen sitten tuota projektia oikein tosissaan, niin jos keksit pulpetillesi hintaa ilmoittele!

    VastaaPoista
  12. Kyllä siitä vanhastakin veneestä komean saa kun vain kehtaa aikaa nähdä. Itselläni on myös RS tosin HT-katteella ja tuli viime vuonna aika perusteellinen ilmeenmuutos tehtyä. Maalasin kyljet niin ikään sinisiksi ja lasikuitukopan hopeanharmaalla ja kyllä nyt kelpaa vesillä kulkea. Tarrat tilasin tarrafirmasta itse grafiikkaohjelmalla piirretyillä malleilla ja tuli halvemmaksikin kuin busterin omat.

    Huvitti lukea noista maalausongelmista, kun itsekin tuli tehtyä tismalleen samat kämmit kun en tietenkään lukenut ohjeita ja antanut ajoissa kuivaa.

    Tulevalle kesälle on tarkoituksena rakentaa sivulaatikot alumiinista. Otin keskipenkin pois kun vei niin paljon tilaa ja oli muutenkin kulkemisen edessä.

    Oikeastaan voisi vaikka alkaa itsekin blogia kirjoittelemaan näistä omista projekteista niin saisi helpommin tietoja vaihdettua..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minkälaiset sivulaatikot ajattelit tehdä? Tarkoitatko vapalaatikoita?

      Kirjoittele ihmeessä blogia. Itsekin aloin kirjoitella, kun olin lukenut aika lailla muiden kotisivuja ja blogeja. Muiden tekemisistä ja kokemuksista on aina mukava lukea ja saada ideoita omiin projekteihin. Ja toisinaan joku oma idea saa vahvistuksen, toisinaan taas ajatus kääntyy päälaelleen muiden kokemuksien perusteella. Onhan sekin arvokas asia, että voi välttää pahimmat sudenkuopat kun joku muu kertoo mokailuistaan ja miten niistä selvisi.

      Poista
    2. Ajattelin vasemmalle puolelle pitkän n.40x130cm vapalaatikon ja pulpetin eteen pienemmän 45x45cm boksin. Aluksi suunnittelin pitkät laatikot molemmille sivuille, mutta kun on toisinaan telttasaunaa sun muuta matkassa niin hyvä jättää hieman tilaa tavaroille. Niitä silmälläpitäen laitan eteen oikealle lattiaan ja sivuille kiinnityslenkit remmeja varten, niin on hyvä sitoa kuormaa kiinni.

      Pitää alkaa ensi viikolla kirjottelemaan laatikkoprojektista, leikkailin pahvista jo malleja valmiiksi. Täytyy vaan vielä käydä paikoilleen sovittelemassa ja tehdä hienosäädöt.

      Poista
    3. Petri,mikä on sen sinisen värikoodi? T:Toinen Petri

      Poista
    4. Pahoittelen vastausviivettä, ei oo tullu bloggerissa käytyä lähes vuoteen. Mutta värikoodista ei ole mitään hajua, sillä kävin vain varaosaliikkeen tarjouskorista pari hyvänväristä purkkia mitkä riittivät hyvin kylkien maalaukseen. Mutta kun nyt asia tuli puheeksi niin koodi olisi kyllä ollut hyvä pistää muistiin, jos tarvitsee joskus tehdä korjauksia

      Poista
  13. Ooon ite kanssa suunnitellu tekeväni joku päivä Busterin alumiiniveneestä parannellun version omaan käyttöön mutta etin venekokoa mikä ois sopivin ja ite oon kanssa ajatellu tuo keskipulpetti ideaa:)ja näistä siun kuvista saa hyviä ideoita omaan tulevaisuuden projektiin:)ite ajattelin kokeilla maalaamisen sijaan teippausta kuten XO-Boat käyttää veneissään että miten se toimisi:)saisi vähän nykypäiväisempää ulkonäköä ja vanha veneen uuteen käyttöön.

    VastaaPoista
  14. kuinka paksu lattialevy alumiista l-busteriin?

    VastaaPoista
  15. siis kuinka paksu lattialevy alumiinista L-busteriin??

    VastaaPoista
  16. Olisiko mahdollista saada jonkinlaisia piirustuksia keskipulpetista?

    Terv. Mauno Heiskanen
    maunoheiskanen@gmail.com

    ps. kiitos etukäteen vaibannäöstä

    VastaaPoista