Kevät 2009 - kevät 2011, pentterin rakentaminen


Tähän syntyy pentteri.

 Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.


Pentterin etuseinään tein suuren aukon punkan 
jalkatilaa varten. Kaareva levy tarjoaa punkan 
käyttäjälle suojaa koleaa runkoa vasten. 
Vuodevaatteetkin pysyvät kuivina. Paapuurin punkan 
runkokin hahmottuu.


Pentterin sisään suunnittelin parille roskaämpärille 
tilan. Nämä piti olla riittävän suuret ja helpossa 
paikassa kokin kannalta. Yläpuolelle jäi vielä 
tilaa, joka hyödynnettiin myöhemmin.


Halusin pentteriin kaksi tiskiallasta, suuren ja pienen. 
Taso on IKI- pintaista vaneria.


Roskiskaapille tein oven, johon halusin myös tuuletusritilän.


Paapuurin punkan istuinlevyt tuuletusreikineen.

Tiskipöydän "sisällä" olevan punkan pohjalevyn alle 
sijoitin jääkaapin kompressorin. Se sijaitsee kohdassa, jossa 
ei ole reikiä. Tämän toivon suojelevan kompressoria  
hieman pölyltä, jota vuodevaatteista aina syntyy. 

Sama kohta ilman punkan pohjalevyä. Kompressori 
mahtui juuri ja juuri paikkaansa. Vapaa ilman kulku 
sille on kuitenkin välttämätöntä. Pyrin järjestämään 
ilmalle virtausreitit, sekä kompressorin ylä- että 
alapuolelle. Kompressorin vasemmalla puolella 
olevan harmaan levyn alareunan alta virtaa viileää 
ilmaa pilssistä. Ilma poistuu lämmetessään kompressorilta 
kuvan oikeassa reunassa olevan mahonkilevyn ja
kylkilaudoituksen välistä kajuuttaan. 

 Porasin vielä muutaman lisäreiän lisätäkseni ilmankiertoa.
Sitä on vieläkin tarvittaessa mahdollista lisätä, mutta 
tällä hetkellä näyttää, että ilmaa riittää. Toisaalta voi 
olla, että kompressori kävisi harvemmin ja sähköä säästyisi, 
jos ilmaa virtaisi enemmän. Pitäisi varmaan mittailla 
poistuvan ilman lämpötilaa. Se voisi kertoa mahdollisesta 
lisäilman tarpeesta.

Punkan seuraavan osaston alle sijoitin makeavesipumpun.
Tässä pumpulle on hyvä tila. Nyt pumppu on helppo huoltaa, 
esimerkiksi talvea varten. 

 Kaasu-uunin sovitusta paikoilleen.

Sama ylhäältä päin.

Tähän syntyy jääkaappi. Veneen rungon muoto
vaikeuttaa hieman muotoilua, mutta palvelee
samalla lopullista käyttöä. Syvempi osa on kylmempi
ja korkeampi osa toimii esim. maitotuotteiden säilytyksessä.

Pohjalevyt paikoillaan.

Eristelevyt paikoillaan. Suurimmaksi osaksi 50mm. Yhdellä seinällä
35mm. Höyrystimeksi valitsin varaajamallin. Ajatuksena oli, että
kun sähköä on saatavilla, kompressori käy "varastoon" kylmää
ja kun purjehditaan, sitä saadaan varaajasta jonkin aikaa. Varaston
tyhjennyttyä kompressori käynnistyy. Tämän pitäisi säästää akkuja.

Jääkaapille tein kaksiosaisen luukun. Vinot tiivistepinnat, jotta
luukku sulkeutuessaan tiivistyisi mahdollisimman hyvin. Isompi,
useammin avattava luukku pitää avata ensin ja jos halutaan hakea jotain
syvästä osasta avataan molemmat luukut. Eristeet tulevat tietysti sisäpintaan.

Jääkaapin sisäverhouslevyt paikoillaan ja saumattuna. Levy on muistaakseni
3mm:n PUR- levyä. (En ole ihan varma!)

Tämän näköinen jääkaapista tuli...

...ja tämän näköinen päältä. Lukkosalvat sulkevat luukut
erittäin tiiviisti. Takalaipiossa näkyy kaasuputken pääsulku.

Pentteri valmiina. Työvaloja halusin myös riittävästi, jotta pentterissä työskentely olisi mukavampaa ja helpompaa. Käytin LED-valoja (sellaisia pitkiä putkimallisia ), mutta sijoitin ne piiloon, niin että ne eivät häiritse liian modernilla olemuksellaan puuveneen sisätilan tunnelmaa. Perinteiset valaisimet ovat näkyvillä. 

Vanhaa sisustusta purettaessa jouduin purkamaan kajuutan molemmilta laidoilta, sivukansien alta pitkät ja aika tilavat säilytyslokerot. Säilytimme niissä muiden tavaroiden ohella astioita. Tiskipöydän päällä oli ruhtinaallisesti tilaa rakentaa jonkinlainen astiahyllykkö. Sen suunnittelu alkoi sillä, että päätimme minkälaiset astiat haluamme siihen sijoittaa ja tilasin ne. Astioiden ympärille syntyi hyllykkö, johon saa mahtumaan kahdeksan suurta lautasta, kahdeksan pientä lautasta, kahdeksan syvää lautasta, kahdeksan aamiaiskulhoa, kahdeksan juomalasia, kahdeksan viinilasia sekä kaksi leikkuulautaa. Astiat sijoitetaan suurimmaksi osaksi kuvassa näkyvien mustien tolppien väliin. Tolpat ovat jonkin verran joustavia, mutta kuitenkin sen verran jäykkiä, että astiat ovat hyvin pysyneet paikallaan kovemmassakin merenkäynnissä.

Hyllykön alapuolella on urat viinilasien sijoittamiseksi 
ylösalaisin. 

















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti