Kevät 2009 - kevät 2011, avotilan rakentaminen



Tässä vaiheessa, huhtikuun lopulla 2010 on jo sen verran lämmintä, että alan valmistautua avotilan rakentamiseen. Avotilan sivureunat pitää rakentaa aika suurista laudoista. Tarpeeksi leveää ei suoraan löytynyt, vaan minun piti leventää lautoja. 


Khaya- mahonkilautojen levennys meneillään.

Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.



Tässä leikkaan vanhaa avotilan reunaa irti.


Avotilan vanhat reunat poistettu.


Avotilan uudet runkorakenteet hahmottuvat. 
  Siirsin kajuutan takalaipion alaosaa yhden painokaaren 
verran perään päin. Tällä saavutin riittävän tilan 
jääkaapille pentterin yhteyteen, sekä sadevaatekaappiin 
lisätilaa ja yhden tilavan hyllyn paikan. Samoin 
sähköpääkeskukselle syntyi oma tila välikannen alle. 
Tein laipiosta tukevan, joten se tukee venettä 
sivusuunnassa. Tällä toivoin saavuttavani tarvittavaa 
lisäjäykkyyttä, jotta peräosan vuodot saataisiin myös loppumaan.



Aloitettuani avotilan rakentamisen kävi aika pian selväksi, 
että kajuutan takalaipiokin oli purettava. Siis sen yläosa, mitä en 
alkuperäisissä suunnitelmissa ajatellut tekeväni. Alaosahan 
oli oikeastaan vaan hahmo laipiosta ja syynä rungon peräosan vuotoihin.
Tässä laipiossa oli jo yhtä sun toista paikkaa ja reikää aikaisempien 
asennusten jäljiltä. Laipio oli vaan uusittava!!!... 


Uudet laipion osat paikallaan. Tähän olikin sitten mukava 
porailla uusia reikiä. ;) 


 Avotilan alkuperäisten penkkien rakenne oli aika ongelmallinen. Luukut oli aikanaan vain sahattu tasaiseen penkkiin, ilman mitään "sadekauluksia." Tästä seurauksena oli tietysti vuosien varrella lukuisat kastumiset, jos purjehduksen aikana satoi. Toisin sanoen sadevesi meni suoraan luukkujen raoista penkkien alle kastellen siellä olleet tavarat ja vesi jatkoi matkaansa rungon sisäpintaa pitkin salonkiin saakka. Ainaista kosteutta veneen sisätiloissa!! Tätä asiaa mietin paljon vuosien varrella ja punnitsin erilaisia rakenneratkaisuja. Päädyin kuvan ratkaisuun. Kaikki kuvassa vaaleana näkyvät osat maalasin kahteen kertaan epoksi- maalilla. Se estää veden imeytymisen puuhun. Nyt kahden kauden käyttökokemuksella ratkaisu tuntuu toimivan. (Eihän tämä mikään minun keksimäni ratkaisu ole, mutta oma sovellus vanhasta toimivaksi todetusta.) 

Uuden avotilan penkkien sadekaulukset.
Ajatuksena on, että sadevesi ei pääse korotetun 
kauluksen yli aukosta sisään, vaan valuu avotilan 
jalkatilaan. Siellä on samanlainen rekenneratkaisu 
huoltoluukussa. Avotilan lattialta vesi johdetaan 
valumaputkia pitkin mereen.

 Avotilan rakenteet koossa. Seuraavaksi tiikkiä päälle.



Tästä se lähtee! Ensin tehdään reunat joka paikassa ja välit 
sitten vaan täytetään rimoituksella. Ruuvasin messinkiruuveilla ja 
samalla liimasin Sikaflex 221:llä. Huomiota kannattaa 
kiinnittää ruuvien kohtiin. Eli Sikaflexiä jokaisen ruuvin 
alle. Tällä taataan se, että satunnainen vuotovesi ei imeydy 
ruuvin reijistä vaneriin. Vanerina käytin muuten filmivaneria, 
jonka toinen puoli oli fiira- pintaista. Eli fiira- pinta ylöspäin. 
Sikaflex ottaa tähän lujasti kiinni. Alapinnaksi jää näin 
sileä ja helppohoitoinen pinta. Käytin aikanaan samaa 
  menetelmää kansien korjauksessa. Tänä keväänä jouduin 
korjaamaan erään mekaanisen vaurion keulakannen reunalta, 
jolloin jouduin poistamaan palan tiikkiä. Sen alla oli vaneri kuin
eilen sinne asennettuna ja kansiremontistahan on jo kymmenkunta vuotta!
Ja tiikki oli muuten tiukassa Sikaflexilla liimattuna!!

  Paapuurin penkin puutyö valmiina. Ruuvin kannat peitetään tiikkitapeilla.

Kun tiikki oli kiinnitetty piti saumat käsitellä Sikaflexin 
primerin kanssa. Tämä parantaa pitkän 
päälle massan tarttuvuutta. 

Ja viimein saumaus! Massana Sikaflexin 290 DC. Tämä on kyllä 
ehdotonta tavaraa tähän tarkoitukseen. Tätä työtä ei kyllä kannata 
tehdä kovin kylmällä ilmalla! On hyvin tärkeää, että massa on 
erittäin notkeaa ja tämä vaatii lämpöä. Ainoastaan lämmin, notkea 
massa tekee saumasta tiiviin ja tämä siksi, että notkeasta massasta 
tulee ilmakuplat itsestään pois. Toisin sanoen, kun massa on 
puristettu saumaan se ei jämähdä siihen paikkaan, vaan jatkaa 
painumistaan saumaan täyttäen kaikki pienimmätkin kolot. 

Ruuvien kannat peittävät tapit pitää katkaista. 
Tässä kannattaa muistaa, että puun syyrakenne 
ei aina ole viivasuora, vaan tapin katkaisusuunta 
kannattaa tarkistaa jokaisen kohdalla erikseen. 
Säästää muuten aikaa ja hermoja! Kun kaikki 
tapit on katkaistu on kannen hionnan aika.


Avotilan puutyöt tehty! 



Ja sama Owatrolilla käsiteltynä. Jalkatilan huoltoluukun päälle on tarkoitus jossain vaiheessa rakentaa tiikistä ritilä.



Kajuutan takalaipioon tein reiät pientä häränsilmä- ikkunaa ja kompassia varten.

Häränsilmä- ikkuna on avattavaa mallia. Tämä on aika kätevä 
tuuletusikkuna. Ainoastaan sateella purjehduksen aikana sekä 
yövyttäessä hyttyspaikoissa pidän sitä kiinni. Veneen ollessa 
kotilaiturissaan pidän avotilan päällä kuomutelttaa. Se on tuuletettu. 
Tämän pikkuikkunan kautta ilma kulkee kuomuteltan läpi ulos. 
Veneen ilmanvaihto parani.

Kajuutan takalaipioon, styyrpuurin puolelle sijoitin uuden 
karttaplotterin ja vanhan kaikuluotaimen.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti