Purin kaasuttimen moneen kertaan ja tutkin ja tutkin sitä. Vaikka säädin polttoaineen syötön maksimiin, niin silti tuntui, että moottori tukehtuu kaasua lisättäessä polttoaineen puutteeseen. Tankissa tai polttoaineletkussakaan ei ollut vikaa. Mikä tätä moottori vaivasi!! Piti palata 2-tahti moottorin toimintaperiaatteisiin. Moottorin pitäisi toimia, jos se on mekaanisesti kunnossa ja se saa oikeassa suhteessa ilmaa ja polttoainetta. Ehkä vika olisikin juuri tässä!
Päätin purkaa koko moottorin ja tutkia olisiko jossain ilmavuoto, joka sotkisi polttoaineilmaseoksen. purettuani sylinterin pois huomasin jotain kummallista...
...Katsokaapa moottorin lohkojen sauman yläreunaan. Yläreunojen pitäisi olla tarkalleen samalla korkeudella, jotta sylinterin alareunaa vasten olisi yhtenäinen tiivistyspinta. Tässä moottorissa ero oli peräti 0,6 mm, mikä on valtava heitto!! Tasopintojen ero oli yritetty tasoittaa valtavalla määrällä tiivisteliimaa. Moottori toimi tyhjäkäynnillä, mutta kun alipaine kasvoi kampikammiossa kierrosten noustessa, niin liima ei enää kestänytkään, vaan ilmaa pääsi vuotamaan kaasuttimen ohi kampikammioon sekoittaen polttoaineilmaseoksen. Tämä ei ollut ainoa vika...
Klikkaa kuvia suurentaaksesi ne.
Klikkaa kuvia suurentaaksesi ne.
Kampiakselin tiiviste oli myös asennettu
hieman vinoon ja kun sitä tarkemmin tutkin,
niin huomasin, ettei sekään tainnut tarpeeksi
tiivis olla. Moottori sai myös tätä kautta
ilmaa kaasuttimen ohi ja ongelma paheni.
Päätin asentaa uudet tiivisteet.
Tasoitettuani viilaamalla liian korkean lohkon matalammaksi ja toisen puolikkaan kanssa yhteensopivaksi asensin uudet akselitiivisteet. Tein myös sylinterin alapäähän uuden tiivisteen tiivistepaperista. Kootessani moottoria uudelleen käytin vähän maltillisemmin tiivisteliimaa, kuin mitä tehtaalla oli käytetty.
Rikoin vahingossa alkuperäisen kaasuttimen
ja päätin kokeilla sen tilalla vanhasta 80cc
Homeliten -68 mallisesta moottorisahasta
purkamaani kaasutinta. Pienellä imukaulan
muutoksella ja kaasuvaijerin kiinnityksen
muutoksella sain kaasuttimen sovitettua
paikoilleen. Pulmaksi saattaisi osoittautua
kaasuttimen mitoitus. Sehän oli paljon suuremmasta
moottorista kotoisin. Onneksi kaasuttimessa oli
säädettävät suuttimet. Riitäisikö niiden säätö
riittävän pieneksi? Kysymys ratkeaisi vain
kokeilemalla.
Hieman jouduin säätämään, ennenkuin löysin sopivat säädöt sekä tyhjäkäynnille, että korkeille kierroksille, mutta lopputuloksena moottori alkoi toimia niinkuin sen pitikin. Pieni ongelma jäi vielä johtuen siitä, että kaasuttimen kalvo on aika löysäksi kulunut. Jos moottori seisoo kauan käyttämättömänä, niin tankkiin menevästä toisesta letkusta joutuu puhaltamaan tankkiin pienen ylipaineen, ennen kuin polttoainepumppu jaksaa venyneellä kalvolla imeä polttoainetta tankista. Kun tämä on tehty, niin moottori lähtee käymään hienosti ja ottaa mukavasti kierroksia. Ja selvyyden vuoksi sanottakoon, että ei tätä tarvitse tehdä kuin silloin, jos ajaa tankin tyhjäksi tai moottori on käyttämättömänä usean päivän.
Kaiken kaikkiaan syy siihen miksi kirjoitan tästä on se, että en olisi uskonut tällaista teollista laatua olevan olemassakaan! Aikaisemmin kirjoitin mönkijän hankintaan liittyneestä pohdinnasta; Kiinalainen halpa uusi tai niin sanottu merkkituote käytettynä. Tämä lehtipuhallinremontti tuoreessa muistissa en uskaltanut valita kiinalaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti