Oranssilla alueella näkyy yläreunassa satamapeitteen alla
säilynyt alue ja kaikki sen ulkopuolelta on himmentynyt
auringonpaisteessa.
Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.
Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.
Tarrat, kaiteet , peitteen kiinnitysnastat , sekä kuminen
törmäyslista on poistettu. Hioin oranssin alueen himmeäksi
tasohiomakoneella uuden maalin tarttumisen parantamiseksi.
Rasvanpoiston tein CRC:n Quickleenillä. Seuraavaksi
kaikki ympärillä oleva piti suojata. Eli teippiä ja
sanomalehtiä runsaasti. Sitten pääsinkin jo maalaamaan.
Päätin maalata kyljet hyvälaatuisella sprayllä. ( Bravo,
"ammattilaislaadun spraymaali". Väri on grafiitin harmaa,
RAL 7024) En yksinkertaisesti viitsinyt ostaa ruiskua
ja ryhtyä maalaamisen jälkeen sen vaatimaan
ruiskun pesu-urakkaan. ( Äskettäin ((01 -13)) luin jostain,
ilmeisesti Inhan tehtailla työskennelleen kaverin
kommentin näiden Busterien maaleista: Maali on ilmeisesti
Tikkurilan Temadur 50 / 90, kaksikomponettimaali.
Busterin kotisivuilta kohdasta: Huolto ohjataan mm.
Tikkurilan sivuille. Kyseistä Tikkurilan taulukkoa
selaamalla tulin siihen tulokseen, että maali taitaa
tosiaan olla Temadur).
"ammattilaislaadun spraymaali". Väri on grafiitin harmaa,
RAL 7024) En yksinkertaisesti viitsinyt ostaa ruiskua
ja ryhtyä maalaamisen jälkeen sen vaatimaan
ruiskun pesu-urakkaan. ( Äskettäin ((01 -13)) luin jostain,
ilmeisesti Inhan tehtailla työskennelleen kaverin
kommentin näiden Busterien maaleista: Maali on ilmeisesti
Tikkurilan Temadur 50 / 90, kaksikomponettimaali.
Busterin kotisivuilta kohdasta: Huolto ohjataan mm.
Tikkurilan sivuille. Kyseistä Tikkurilan taulukkoa
selaamalla tulin siihen tulokseen, että maali taitaa
tosiaan olla Temadur).
Vastamaalattuna. Spraylla tehty maalipinta on
mielestäni automaalilla maalatun veroinen. Onnistui siis lopulta
aika hyvin. Tosin tämän kyljen kanssa tuli hieman ongelmia.
Keulaosaan syntyi valumia. (En ole mikään ammattimaalari.)
Hiottuani epäonnistuneen kohdan maalasin sen uudestaan.
5-10 minuutin kuluttua uusi maalipinta alkoi kuitenkin mennä
ryppyyn. Lopulta opiskeltuani vähän asiaa tajusin, että
tämän maalin piti saada kuivua noin 4 päivää ennen uutta
maalausta. Kun toimin näin, niin uusi maalikerroskin alkoi
kuivua asiallisesti.
Ostin myös uudet Busterin tarrat. Liikkeen hyllyllä sattui
olemaan ainoastaan Buster M:n tarroja. Leikkasin niistä pois
M- kirjaimet ja nyt kylkiä koristaa uudet "salaperäiset"
nimet ilman varsinaisia tyyppikirjaimia. Rekisterinumerot
piti myös uusia. Päätin käyttää valkoisia kirjaimia, jotta
erottuisivat tummasta pohjasta ja olisivat yhtenevän oloisia
nimitarrojen kanssa.
Uudelleen maalattu vene menossa omaan elementtiinsä.
mielestäni automaalilla maalatun veroinen. Onnistui siis lopulta
aika hyvin. Tosin tämän kyljen kanssa tuli hieman ongelmia.
Keulaosaan syntyi valumia. (En ole mikään ammattimaalari.)
Hiottuani epäonnistuneen kohdan maalasin sen uudestaan.
5-10 minuutin kuluttua uusi maalipinta alkoi kuitenkin mennä
ryppyyn. Lopulta opiskeltuani vähän asiaa tajusin, että
tämän maalin piti saada kuivua noin 4 päivää ennen uutta
maalausta. Kun toimin näin, niin uusi maalikerroskin alkoi
kuivua asiallisesti.
Ostin myös uudet Busterin tarrat. Liikkeen hyllyllä sattui
olemaan ainoastaan Buster M:n tarroja. Leikkasin niistä pois
M- kirjaimet ja nyt kylkiä koristaa uudet "salaperäiset"
nimet ilman varsinaisia tyyppikirjaimia. Rekisterinumerot
piti myös uusia. Päätin käyttää valkoisia kirjaimia, jotta
erottuisivat tummasta pohjasta ja olisivat yhtenevän oloisia
nimitarrojen kanssa.
Uudelleen maalattu vene menossa omaan elementtiinsä.
Olen tyytyväinen veneen uuteen ilmeeseen. Mielestäni se nuoreni useilla vuosilla. Maalipinnan kulutuskestävyys on tietysti vielä arvoitus, mutta sen näyttää aika. Jos tämä nykyinen osoittautuu heikoksi, niin uudelleenmaalaus Temadurilla ei ole mikään kummallinen temppu.
Hieno!
VastaaPoistaKiitoksia!
VastaaPoistaTodella hienoa jälkeä! Ei sinulla sattuisi olemaan tuota pahvista muottia tuosta pulpetista tallella? Itselläni R-busteriin tulossa tässä talven aikana remontti, niin saattaisihan tuo pulpetti istua siihenkin. Juurikin pulpetti/ohjaus menee uusiksi ja yksin kalastellessa on keskipulpetti toimivin ratkaisu. Kohtuullisen korvauksen toki maksan, jos muotti vielä tallella.
VastaaPoistaTerveisin
Matti Tiitinen
mattitiitinen(#)mattitiitinen.com
Kyllä ne taitavat olla vielä tallella. Voisin tietysti tehdä kopiot...
VastaaPoistaJos kehtaat laittaa mittoja tuosta pulpetista, niin mallailen alkuun mahtuuko kyseinen R Busteriin alkuunkaan. RS ja R on oikeastaan saman levyisiä (2cm eroa), mutta pituuden puoleen voip olla tiukkaa. Et ole "sarjatuotantoa" harkinnut tuosta pulpettimallista? on sen verran toimivan näköinen tuotos!
VastaaPoistaVoin illalla tarkistella päämitat ja ilmoitella. R- busterhan on puoli metriä lyhyempi kuin RS, mutta ajattelin alun perin pulpettia suunnitellessani, että takaseinää sisäänpäin vetämällä saadaan tarvittaessa kuskille lisää jalkatilaa ja samalla kuskinpenkkiä voi ottaa vähän eteenpäin. Tämä sisäänveto toki pienentää laatikon sisätilavuutta, mutta nykyisellään se on yllättävän tilava. Itse olen 190cm pitkä, joten minulla penkki on aika kaukana takana. Jopa niin takana, että irtotankkien nosto pois penkin alta on hieman ahtaampaa, kuin alkuperäisessä RS.ssä. Ja jos istuu keskellä kuskin penkin takana, niin jalat pitää laittaa molemmin puolin kuskinpenkkiä. (Ainakin minun kokoisen miehen.)Takapenkin sivustoilla on hyvät tilat molemmin puolin. Pulpetin ja penkin istuttaminen on senttipeliä ahtaissa veneissä, joten se kannattaa harkita huolellisesti.Pulpetin korkeuttakin voi muuttaa, kun pahvimallien alapäihin vaan laskee tarvittavat lisäsentit. Tämä pulpetin tein omille mitoilleni.
VastaaPoistaKävihän se joskus mielessä, että joskus voisin jonkun väsätä, mutta paljonko näitä sitten menisi, en tiedä... Ehkä tilausperiaatteella pulpetti kerrallaan. En kovin vakavissani kuitenkaan ole ajatellut.
Itse pistän pituudessa vielä muutaman sentin paremmaksi, joten lienee mitat olisi suht kohdillaan myös meikäläiselle. Jahka saan vähän mittoja, niin pitää tosiaan katsoa mahtuuko edes R busteriin tuon kokoluokan pulpetti. Takapenkkiä tosin kaavailin poistettavaksi, joten se antaa edes jonkun sentin taaksepäin tilaa. Edessä tosin tulee myös penkki vastaan, niin saa nähdä jääkö sinne yhtään tilaa.. Saisiko muuten akun sijoitettua tuohon pulpetin etulaatikkoon? Jos tuommoisen pulpetin tekisit metallivalmiiksi, niin paljon tulisi hintaa?
VastaaPoistaJos samoilla kulmilla talven aikana liikun missä veneesi majailee, niin kärsiikö tulla kurkkaamaan?
Kiitos jo etukäteen vaivannäöstä!
Aioin ottaa mitat suoraan pahvimalleista, mutta en löytänyt niitä. Olen ilmeisesti kuitenkin heittänyt ne pois autotallia remontin jälkeen siivotessani. Vene on kuitenkin tuossa tallin kulmalla, joten kävin siitä ottamassa päämittoja. Mitat ovat lattiatasolta mitattuja pit.680 * lev.575 * kork.800. Voin toki tarvittaessa antaa muitakin mittoja.
VastaaPoistaTakapenkin poistaminen R:stä varmaan antaa riittävästi tilaa. En osaa suoraan sanoa, missä olisi hyvä paikka pituussuunnassa. Painopistehän muuttuu pituussuunnassa ja tämä vaikuttaa suoraan ajo-ominaisuuksiin. Itse kokeilin painopisteen muuttamista veneen ollessa vedessä. Eli tein koekiihdytyksiä ja koeajoja erilaisilla aallokon suunnilla kykkiessäni kuvitellussa painopisteessä. Sain jonkinlaisen kuvan siitä, millaiseksi vene tulisi muuttumaan ajo-ominaisuuksiltaan. Ilman moottorin apueviä ajo-ominaisuudet olivat tyystin erilaiset, mutta evien kanssa painopiste valmiissa veneessä osui yllättävän hyvin kohdalleen ja esim. kiihdytys hitaasta nopeudesta plaaniin sujuu hienosti. Keula ei paljoa nouse eikä perä painu, vaan vene vaan lähtee liikkeelle tosi nätisti. Minulla on perässä kaksi irtotankkia, öljytankki ja akku eli perä ei ole kevyt.
Akun voisi hyvinkin sijoittaa pulpetin sisään. Tilaa on, mutta tietenkin se on pois muusta säilytystilasta. Laitan rakennuskuvien sekaan vielä muutaman, laatikon sisäpuolta esittävän kuvan.
Heitit aika vaikean kysymyksen mahdollisesta hinnasta. En osaa suoraan vastata. Tätä pitää vähän laskea.
Ilman muuta saa tulla katsomaan.
Kiitokset mitoista ja hyvistä laatikon kuvista. Pitää vuorostaan itse käydä mittailemassa miten se passaisi paattiin. Tuota painopistehommaa itsekin mietin ja ajatus on joka tapauksessa siirtää ohjausta eteenpäin. Tällä hetkellä kun ajetaan ihan perästä, niin nousee kyllä ihan ok pintaan, mutta nostaa keulaa aika rankasti. Tätä ajatellen painopistettä eteenpäin siirrettäessä ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Mielummin toisin päin. Tuppaa olemaan peräpainoinen vaikka perässä on minulla vain yksi bensatankki ja 10 litran varajerry.
VastaaPoistaAjattelin testailla veneen ajo-ominaisuuksia hakien siten uudelle pulpetille sopivan paikan. Säilytystilaa en oikeastaan tarvitse lisää, joten sen suhteen akun sijoittaminen keulaboksiin ei olisi mikää probleema. Veneen keulaan mahtuu mitä tarvitsee ja loput rojut tulee kannettua aina ees taas veneeseen. Mökillä kun on sen verran lyhyt matka varastosta kantaa, niin ei ole mikää ongelma sinällään...
Itse en ole noita apueviä kokeillut koskaan, kun suurin osa ajelusta on uisteluvauhtia.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaTuossa viikonloppuna sain hieman mittailtua ja kyllähän siihen pulpetti mahtuu jos ottaa takapenkin pois. Muuten menee niin ahtaaksi ettei kyllä onnistu.
VastaaPoistaHankitko tuon penkin suoraan Busterilta muutes?
Juu... Busterilta se tuli tilattua. Jälkikäteen vasta selvisi, että näitä valmistaa muistaakseni Tamperelainen Ergo. En tiedä myyvätkö näitä suoraan, mutta kannattaa varmaan kysellä, jos kiinnostaa. Voisi saada halvemmalla. Voin kyllä suositella penkkiä nyt yhden kesän kokemuksella. Penkki on juuri sellainen ominaisuuksiltaan kuin halusinkin ja mielestäni aika hyvän näköinenkin. Muun merkkisiä olisi kyllä saanut halvemmalla, mutta kun halusin, että se sopisi myös väritykseen jne. Tämä on kuin autokuume, tiedät varmaan...
VastaaPoistaNiinhän siinä käy kun johonkin silmänsä iskee, niin sehän on sitten pakko saada. Tuttu tunne. Ergon sivuilta sopivaa offshore penkkejä hieman jo kurkkasin. Keväällä aloittelen sitten tuota projektia oikein tosissaan, niin jos keksit pulpetillesi hintaa ilmoittele!
VastaaPoistaKyllä siitä vanhastakin veneestä komean saa kun vain kehtaa aikaa nähdä. Itselläni on myös RS tosin HT-katteella ja tuli viime vuonna aika perusteellinen ilmeenmuutos tehtyä. Maalasin kyljet niin ikään sinisiksi ja lasikuitukopan hopeanharmaalla ja kyllä nyt kelpaa vesillä kulkea. Tarrat tilasin tarrafirmasta itse grafiikkaohjelmalla piirretyillä malleilla ja tuli halvemmaksikin kuin busterin omat.
VastaaPoistaHuvitti lukea noista maalausongelmista, kun itsekin tuli tehtyä tismalleen samat kämmit kun en tietenkään lukenut ohjeita ja antanut ajoissa kuivaa.
Tulevalle kesälle on tarkoituksena rakentaa sivulaatikot alumiinista. Otin keskipenkin pois kun vei niin paljon tilaa ja oli muutenkin kulkemisen edessä.
Oikeastaan voisi vaikka alkaa itsekin blogia kirjoittelemaan näistä omista projekteista niin saisi helpommin tietoja vaihdettua..
Minkälaiset sivulaatikot ajattelit tehdä? Tarkoitatko vapalaatikoita?
PoistaKirjoittele ihmeessä blogia. Itsekin aloin kirjoitella, kun olin lukenut aika lailla muiden kotisivuja ja blogeja. Muiden tekemisistä ja kokemuksista on aina mukava lukea ja saada ideoita omiin projekteihin. Ja toisinaan joku oma idea saa vahvistuksen, toisinaan taas ajatus kääntyy päälaelleen muiden kokemuksien perusteella. Onhan sekin arvokas asia, että voi välttää pahimmat sudenkuopat kun joku muu kertoo mokailuistaan ja miten niistä selvisi.
Ajattelin vasemmalle puolelle pitkän n.40x130cm vapalaatikon ja pulpetin eteen pienemmän 45x45cm boksin. Aluksi suunnittelin pitkät laatikot molemmille sivuille, mutta kun on toisinaan telttasaunaa sun muuta matkassa niin hyvä jättää hieman tilaa tavaroille. Niitä silmälläpitäen laitan eteen oikealle lattiaan ja sivuille kiinnityslenkit remmeja varten, niin on hyvä sitoa kuormaa kiinni.
PoistaPitää alkaa ensi viikolla kirjottelemaan laatikkoprojektista, leikkailin pahvista jo malleja valmiiksi. Täytyy vaan vielä käydä paikoilleen sovittelemassa ja tehdä hienosäädöt.
Petri,mikä on sen sinisen värikoodi? T:Toinen Petri
PoistaPahoittelen vastausviivettä, ei oo tullu bloggerissa käytyä lähes vuoteen. Mutta värikoodista ei ole mitään hajua, sillä kävin vain varaosaliikkeen tarjouskorista pari hyvänväristä purkkia mitkä riittivät hyvin kylkien maalaukseen. Mutta kun nyt asia tuli puheeksi niin koodi olisi kyllä ollut hyvä pistää muistiin, jos tarvitsee joskus tehdä korjauksia
PoistaOoon ite kanssa suunnitellu tekeväni joku päivä Busterin alumiiniveneestä parannellun version omaan käyttöön mutta etin venekokoa mikä ois sopivin ja ite oon kanssa ajatellu tuo keskipulpetti ideaa:)ja näistä siun kuvista saa hyviä ideoita omaan tulevaisuuden projektiin:)ite ajattelin kokeilla maalaamisen sijaan teippausta kuten XO-Boat käyttää veneissään että miten se toimisi:)saisi vähän nykypäiväisempää ulkonäköä ja vanha veneen uuteen käyttöön.
VastaaPoistakuinka paksu lattialevy alumiista l-busteriin?
VastaaPoistasiis kuinka paksu lattialevy alumiinista L-busteriin??
VastaaPoistaKuinka väri on kestänyt aikaa?
VastaaPoistaOlisiko mahdollista saada jonkinlaisia piirustuksia keskipulpetista?
VastaaPoistaTerv. Mauno Heiskanen
maunoheiskanen@gmail.com
ps. kiitos etukäteen vaibannäöstä