500mm kokoisen tukin ympärille suunnittelin kärryn
ja ne ominaisuudet, mitä kärryltä halusin. Materiaaliksi valitsin
50mm putken 5mm seinämävahvuudella. Ohuemmat
putket ovat 30mm ja myös 5mm seinämävahvuudella.
Joku voi ajatella, että liiottelen ainevahvuuksien kanssa,
mutta en halua joutua tilanteeseen metsässä, että runkoputket
alkavat repeillä hitsaussaumojen vierestä, kun kärry joutuu
vähän kovempaan kuormitukseen. Näitä tilanteita syntyy
vääjäämättä.
Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.
Kyseessä on siis niin sanottu etummainen
juontokärry. Tällä pystyy talvella toimimaan
yksinkin ilman takakärryä. Idea on tuttu monien
muiden aikaansaannoksista; Keskellä vinossa
olevassa putkessa liukuu ylös ja alas vapaasti
koukku, mihin tukin etupää juontoketjulla
kiinnitetään. Kun mönkijä ja kärry lähtee liikkeelle,
niin tukin etupää nousee ylös maasta ja ketkun kiristyessä
koko tukki lähtee liikkeelle. Tukin takapää liukuu
lumella. Vetopää pyörii vapaasti ympäri , joten jos
kärry kaatuu, niin se ei hajota tai kaada mönkijää.
Kärryn kolmiomainen rungonmuoto auttaa
kärryä väistämään puita, kiviä ja kantoja.
Kun kärry kääntyy tarpeeksi jyrkästi,
niin tukin kylki osuu renkaan takareunaan
ilman renkaan suojaa. Kuvassa takimmaisena
olevat ohuemmat pystyputket toimivat siis
renkaansuojina. Jos suojat puuttuvat, niin
pyörään kiinni ottava tukki saa pyörän jarruttamaan
ja pahimmassa tapauksessa kärryn kaatumaan.
Tällä ratkaisulla ongelmaa ei pitäisi olla.
Maalia pintaan!
Viimein valmis. Takimmaisena kärryssä näkyvät nostokahvat.
Eli, jos peruutus tukin päälle ei onnistu, niin kahvoista voi
kärryn nostaa kohdalleen.
Lumettomana aikana tukin takapäätä ei voi laahata pitkin maata, jotta siihen ei tarttuisi hiekka ja multaa. Tämä taas vaikeuttaisi ja jopa estäisi saahaamisen. Tukin takapäätä varten tarvitaan toinen kärry.
Parin illan piirtämisen jälkeen kärry oli paperilla valmiina.
Nyt pitäisi vielä valmistaa se oikeasti.
Tästä se alkaa!
Aisa kiinni pääkaaressa.
Runko valmiina ja seuraavaksi ...
...maalia päälle.
Molemmat kärryt valmiina
Etukärry käytössä.
Ja tässä molemmat.
Tähän astisten kokeilujen perusteella toistaiseksi tuntuu siltä, että muutoksia ei tarvitse tehdä. Yllä olevista kahdesta videosta näkyy miten työ sujui. Ainoastaan pieni lisäys mitä en ehtinyt kärryjä rakentaessa tehdä, on juontoketjujen päihin noin 250mm mittaiset tangot (ikäänkuin suurikokoiset parsinneulat). Kun nämä ovat ketjujen päissä on ketjujen pujottaminen maassa makaavien tukkien alta huomattavasti helpompaa.
Moi
VastaaPoistaHyvännäköiset kamppeet olet tehnyt. Pystytkö laittamaan tarkempia mittoja kärryistä, tai jopa piirrustuksia :).
Ota yhteyttä yv:llä osoitteeseen Scyllisti@gmail.com niin jutellaan asiasta.
VastaaPoistaTerve,
PoistaLaitoin s-postia piirustuksista.
Moro
VastaaPoistaHienot kärryt tehnyt.
Laittelinkin sulle postia aiheesta.
Mönkijä onkin kätevä apuväline. Täytyykö siihen talveksi hankkia nastarenkaat? Me olemme myös harkinneet mönkijän hankkimista. Se voisi olla kätevä talvellakin esimerkiksi lumitöissä. https://www.molitor.fi/huolto-ja-varaosat
VastaaPoista