torstai 10. huhtikuuta 2014

Tukinjuontokärryt mönkijään

Toisilla metsäpalstoilla tarvitsin hieman erilaisia työkaluja mönkijän perään. Kyseessä on eri pituisten tukkien kuljetus esimerkiksi hankalamaastoisesta metsästä tien varteen, tai taimikon seasta kaadettujen siemenpuiden kuljetus tien varteen. Tähänkin on kehitetty mönkijän perään sopivia juontokärryjä, joten ei minun itse tarvinnut alusta alkaa. Tutkin, mitä ihmiset ovat rakentaneet ja lueskelin erilaisia keskustelupalstoja aiheesta. Kävin tietenkin myös tehdasvalmistajien kotisivuilla. Monia oivia kärryjä löytyi, mutta jos kärry olisi sellaisenaan minun makuni muklainen ollutkin, niin hinta sitten karkasi jo minun ulottumattomiin. Halvemmista taas tuntui jotain puuttuvan tai jokin ominaisuus oli sellainen, että se ei minulle kelvannut. Päätin suunnitella ja rakentaa itse kärryt. Halusin tehdä niistä sen kokoiset, että halkaisijaltaan 500mm kokoinen tukki vielä kulkisi vaivatta kyydissä. Pyörät ja pyörännavat päätin ostaa valmiina kaupasta. 


 500mm kokoisen tukin ympärille suunnittelin kärryn 
ja ne ominaisuudet, mitä kärryltä halusin. Materiaaliksi valitsin 
50mm putken 5mm seinämävahvuudella. Ohuemmat 
putket ovat 30mm ja myös 5mm seinämävahvuudella. 
Joku voi ajatella, että liiottelen ainevahvuuksien kanssa, 
mutta en halua joutua tilanteeseen metsässä, että runkoputket 
alkavat repeillä hitsaussaumojen vierestä, kun kärry joutuu 
vähän kovempaan kuormitukseen. Näitä tilanteita syntyy 
vääjäämättä. 

Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.

Kyseessä on siis niin sanottu etummainen 
juontokärry. Tällä pystyy talvella toimimaan 
yksinkin ilman takakärryä. Idea on tuttu monien 
muiden aikaansaannoksista; Keskellä vinossa 
olevassa putkessa liukuu ylös ja alas vapaasti 
koukku, mihin tukin etupää juontoketjulla 
kiinnitetään. Kun mönkijä ja kärry lähtee liikkeelle, 
niin tukin etupää nousee ylös maasta ja ketkun kiristyessä 
koko tukki lähtee liikkeelle. Tukin takapää liukuu 
lumella. Vetopää pyörii vapaasti ympäri , joten jos 
kärry kaatuu, niin se ei hajota tai kaada mönkijää. 
Kärryn kolmiomainen rungonmuoto auttaa 
kärryä väistämään puita, kiviä ja kantoja. 

Kun kärry kääntyy tarpeeksi jyrkästi, 
niin tukin kylki osuu renkaan takareunaan 
ilman renkaan suojaa. Kuvassa takimmaisena 
olevat ohuemmat pystyputket toimivat siis 
renkaansuojina. Jos suojat puuttuvat, niin 
pyörään kiinni ottava tukki saa pyörän jarruttamaan 
ja pahimmassa tapauksessa kärryn kaatumaan. 
Tällä ratkaisulla ongelmaa ei pitäisi olla. 

Maalia pintaan!

Viimein valmis. Takimmaisena kärryssä näkyvät nostokahvat. 
Eli, jos peruutus tukin päälle ei onnistu, niin kahvoista voi 
kärryn nostaa kohdalleen. 


Lumettomana aikana tukin takapäätä ei voi laahata pitkin maata, jotta siihen ei tarttuisi hiekka ja multaa. Tämä taas vaikeuttaisi  ja  jopa estäisi saahaamisen. Tukin takapäätä varten tarvitaan toinen kärry. 


Parin illan piirtämisen jälkeen kärry oli paperilla valmiina. 
Nyt pitäisi vielä valmistaa se oikeasti. 

Tästä se alkaa! 

Aisa kiinni pääkaaressa.

Runko valmiina ja seuraavaksi ...

...maalia päälle.

Molemmat kärryt valmiina



Etukärry käytössä. 



Ja tässä molemmat. 


Tähän astisten kokeilujen perusteella toistaiseksi tuntuu siltä, että muutoksia ei tarvitse tehdä. Yllä olevista kahdesta videosta näkyy miten työ sujui. Ainoastaan pieni lisäys mitä en ehtinyt kärryjä rakentaessa tehdä, on juontoketjujen päihin noin 250mm mittaiset tangot (ikäänkuin suurikokoiset parsinneulat). Kun nämä ovat ketjujen päissä on ketjujen pujottaminen maassa makaavien tukkien alta huomattavasti helpompaa. 


5 kommenttia:

  1. Moi
    Hyvännäköiset kamppeet olet tehnyt. Pystytkö laittamaan tarkempia mittoja kärryistä, tai jopa piirrustuksia :).

    VastaaPoista
  2. Ota yhteyttä yv:llä osoitteeseen Scyllisti@gmail.com niin jutellaan asiasta.

    VastaaPoista
  3. Moro
    Hienot kärryt tehnyt.
    Laittelinkin sulle postia aiheesta.

    VastaaPoista
  4. Mönkijä onkin kätevä apuväline. Täytyykö siihen talveksi hankkia nastarenkaat? Me olemme myös harkinneet mönkijän hankkimista. Se voisi olla kätevä talvellakin esimerkiksi lumitöissä. https://www.molitor.fi/huolto-ja-varaosat

    VastaaPoista