Tästä lähdettiin liikkeelle. Tähän syntyi uusi
sähkökeskus. Se on lähellä moottoria, jolloin
paksujen kaapeleiden pituudet säilyvät lyhyinä ja
tämä taas pudottaa hintaa. Samalla jännitehäviöt
pysyvät huomattavasti pienempinä. Akut sain sijoitettua
avotilan alle omaan osastoonsa ja nekin ovat lyhyen
matkan päässä keskuksesta. Lisäksi käyttö purjehduksen
aikana on helppoa. Halutessani kytkeä jonkin laitteen päälle tai pois
kumarrun vain vähän avotilassa ollessani, eli kaikki
kytkimet ovat käytettävissä avotilasta käsin. Tästä
on myös lyhyt matka joka puolelle venettä. Eli selviän lyhyillä
johdotuksilla. Nuolen osoittamassa kohdassa on pystymallinen
kotelo johtoja varten. Johdot tulivat keskukseen kuitenkin
suurimmaksi osaksi suojaputkien sisällä eri suunnista.
Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.
kotelo johtoja varten. Johdot tulivat keskukseen kuitenkin
suurimmaksi osaksi suojaputkien sisällä eri suunnista.
Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.
Koko järjestelmän uusiminen piti aloittaa tutustumisella venesähköjärjestelmien suunnitteluun. Tämä pitää sisällään erilaisia periaatteita, selvää matematiikkaa, erilaisiin komponenttivaihtoehtoihin tutustumista, johdotusreittien suunnittelua rakenteisiin piilotettuna, hintavertailua, sekä omien toiveiden ja kokemuksien huomioon ottamista yms. Etsin netistä kaikenlaista suomenkielistä, mitä kuvitella saattaa ja sama englanniksi. Samoja asioita tuli molemmilla hauilla vastaan, jonkinnäköisillä kansallisilla määräyksillä maustettuna. Suomen suositukset ja määräykset tietenkin tulivat suunnittelun pohjaksi. Kun olin päättänyt tulevassa järjestelmässä käytettävät komponentit ja sijoituspaikat veneessä, oli aika aloittaa piirustusten piirtäminen. Otin mallia piirustusten yleisilmeeseen ja komponenttien paikantamiseen autojen korjauskäsikirjojen sähkökaavioista, kun olen niitä vuosien varrella aika paljon joutunut tutkimaan. Ne ovat mielestäni selkeitä ja selityskaavioilla varustettuina laajennuskelpoisia, jos sille tulee joskus tarvetta. Piirustusten laatiminen selkiytti omia ajatuksia ja nopeutti aika lailla varsinaista asennustyötä. Piirustuksiin laskin jokaiselle johdolle sopivan paksuuden ottamalla huomioon sähkökuorman ja asennusetäisyyden päätaulusta. Nämä paksuustiedot ja värimerkinnät liitin piirustukseen jokaisen johtimen kohdalle. Tämä nopeutti ja selkiytti aika paljon asennustyötä. Asennusvaiheessa numeroin jokaisen johdonpätkän piirustukseen, tein selittävän luettelon jokaisesta johdosta, sekä merkitsin itse johtojen molemmat päät vastaavilla numeroilla. Tämä tekee mahdollisesta vianetsinnästä helppoa.
Eräs autosähköpiirustus. Näyttää ensin aika
epäselvältä, mutta on aika looginen.
Tässä eräs USA:sta tilaamani alan kirja.
Tämä on aika perusteellinen teos. Samat tiedot
löytyi kuitenkin netistä suomeksikin, mutta
tieto oli hajallaan muutamassa paikassa.
Nettitietoon pitää tietenkin suhtautua kriittisesti
ja punnita lähteen luotettavuutta.
Scyllan uusi sähköpiirustus. Tämä ei ole ihan
viimeisin versio, mutta melkein lopullinen.
Komponentteja valitessani pyrin hankkimaan kohtuullisen laadukkaita osia. Tämä ei mielestäni tarkoita välttämättä kalliita, vaan yleisesti hyvistä materiaaleista tehtyjä, huolellisia koteloratkaisuja (kosteussuojattuja) jne. Joskus se tarkoittaa kallista, mutta mielestäni kohtuu hinnallakin selviää, kun itselleen selvittää mitkä ovat kullekin komponentille tärkeitä ominaisuuksia. Rahaa sähköistykseen saa toki hukattua poskettomia summia, jos ostaa kaiken mahdollisimman valmiina kokonaisuuksina. Nämä ovat hyviä ratkaisuja silloin, kun ei ole tietoa, taitoa tai halua nähdä vähän vaivaa, mutta kuten sanottua, siitä joutuu myös maksamaan. Mielestäni eräs ryöstön muoto on autotarvikkeiden myynti venetarvikkeen nimellä. Usein sama tavara myydään moninkertaisella hinnalla. Aika hyvä tapa säästää komponenttien hinnassa on ostaa mahdollisimman paljon niitä elektroniikka- alan tarvikeliikkeistä. Ne eivät myy varsinaista venetarviketta, vaan yleisesti sähkökomponentteja. Laatutasoja on erilaisia ja kun kertoo myyjälle, mitä on tekemässä he neuvovat erilaisia vaihtoehtoja. Itse säästin aika paljon rahaa tällä tavalla.
Vasemmalla maasähkökeskuksen vikavirtasuoja ja
automaattisulakkeet. Tähän maasähkö tuodaan
ensimmäiseksi. Tästä 230V virtaa jaettiin edelleen
kahdelle tuplapistorasialle. Kuvassa lähin ja pentterissä
on toinen. Kuvassa on myös 40A:n maasähkölaturi, joka saa
virtansa kuvan pistorasiasta. Laturin alta lähtevät johdot ovat
vasemmalta lukien akkujen lämpötila-anturi, remote controll- taulun
johto, akuille kiinteästi kytketyt sekä miinus- että plusjohdot. Laturi
on ostettu Elfalta. Se on Manson -merkkinen ja jos en
nyt väärin muista hinta oli messutarjouksessa n. 180 €.
(Vertaa hintaa venetarvikeliikkeiden vastaaviin latureihin!)
Apico- tyypisiä puristusliittimiä käytin melkein joka paikassa, mutta poistin liittimistä eristeen, jotta sain juotettua johdot puristuksen lisäksi. (Yritin toki käyttää liittimiä, joissa ei ollut ollenkaan eristeitä, mutta toisinaan niitä ei ollut saatavissa, juuri silloin kun niitä tarvitsin, jolloin oli tyytyminen tavanomaisiin liittimiin.) Käytin juotossa hopeatinaa, jonka pitäisi ymmärtääkseni soveltua kosteisiin olosuhteisiin. Lisäksi jokaiseen liitokseen lisäsin kutistesukan päälle. Tämän pitäisi suojata juotosta, liitintä ja itse johtoa hitaasti etenevältä hapettumiselta. Olen havainnut tämän menetelmän toimivan ainakin autopuolella aika tehokkaasti, miksei venepuolellakin. Rakenteissa kulkevat johdot halusin menevän suojaputkien sisässä. Nämä taas piilotin sohvien ja punkkien runkoihin, pois näkyviltä.
Tältä sähkökeskus näyttää valmiina. Halusin käyttää hyvälaatuisia kytkimiä,
jotta välttyisin hapettumien tuomilta ongelmilta. Oikealla alhaalla on
maasähkölaturin remote controll.
Remote control -taulussa on valaistu digitaalinen
akkujen jännitenäyttö. Kytkimellä voi valita kumman
akkuryhmän jännitettä näytetään. Näytön kytkimellä voi
myös ohjata varsinaista laturia.
Sähkökeskus sisältä. Sulakkeet keskellä kahdessa erillisessä kotelossa.
Niiden molemmin puolin miinus ja plus -kiskot. Jokainen merkitsevä johdin on
numeroitu molemmista päistään.
Veneen alkuperäinen lämmitin aiheutti aika lailla ongelmia
ja vaati usein huoltoa. Kaiken lisäksi se oli asennettu
hankalaan paikkaan ja varaosien saantikin tuntui toisinaan
olevan hankalaa. Jossain vaiheessa kyllästyin "tekohengittämään"
sitä ja päätin investoida uuteen lämmityslaitteeseen. Kotimainen
Safire tuntui mielestäni sopivimmalta ja hankin 1800D mallin.
Asensin sen samaan tilaan, kuin edellinenkin oli ollut, mutta
päätin, että sen pitää olla mahdollisimman helpossa paikassa
huollon kannalta. Nyt se on tarvittaessa huollettavissa nopeasti.
Johdotuksiin kiinnitin erityistä huomiota, eli johtojen poikkipinta-alat
pitää olla vähintään riittävät, jotta käynnistysvaiheessa ei esiinny
haitallista jännitteen putoamista. Johdot kulkevat yksimittaisina
sähkökeskukselta lämmittimelle.
Veneen alkuperäinen lämmitin aiheutti aika lailla ongelmia
ja vaati usein huoltoa. Kaiken lisäksi se oli asennettu
hankalaan paikkaan ja varaosien saantikin tuntui toisinaan
olevan hankalaa. Jossain vaiheessa kyllästyin "tekohengittämään"
sitä ja päätin investoida uuteen lämmityslaitteeseen. Kotimainen
Safire tuntui mielestäni sopivimmalta ja hankin 1800D mallin.
Asensin sen samaan tilaan, kuin edellinenkin oli ollut, mutta
päätin, että sen pitää olla mahdollisimman helpossa paikassa
huollon kannalta. Nyt se on tarvittaessa huollettavissa nopeasti.
Johdotuksiin kiinnitin erityistä huomiota, eli johtojen poikkipinta-alat
pitää olla vähintään riittävät, jotta käynnistysvaiheessa ei esiinny
haitallista jännitteen putoamista. Johdot kulkevat yksimittaisina
sähkökeskukselta lämmittimelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti