Kesäkuu 2014 oli myös aika sateinen ja kylmä ja vähän jo alkoi tuntua siltä, että mahtaako tästäkään kesästä mitään purjehdusjuhlaa tulla. Säätilaan luvattiin pitkän ajan ennusteissa kuitenkin merkittävä muutos heinäkuun alusta lähtien ja päätimme kokeilla purjehdusta Tukholmaan ja Tukholman saaristoon. Vuoden 2011 matkasta sinne jäi mukavia muistoja ja ajattelimme tällä kertaa tehdä matkan hieman toisella painotuksella. Anu ja pojat halusivat, että seilaisimme mahdollisimman nopeasti Tukholmaan ja viettäisimme siellä aikaa niin paljon, että ehtisimme tekemään vähän kaikkea, mitä huvittaa. Tämä suunnitelma sen takia, että viime kerralla ( 2011 ) sääikkuna alkoi sulkeutua Ahvenanmeren ylitystä ajatellen, eikä meillä ollut montaa päivää aikaa odotella Ruotsin puolella. Toisin sanoen lomaa ei ollut montaa päivää jäljellä ja sen takia piti kiiruhtaa Suomen puolelle ennen kovien tuulien nousua. Tällä kerralla sääikkunan mahdollinen sulkeutuminen ei haittaisi, kun Tukholmaan tutustumisen jälkeen aikaa olisi vaikka kuinka paljon. Jälkikäteen ajatellen tämä oli aika hyvä ajatus. Eri paikoista kertoessani viittaan Arholma- Landsort med Gotland- kirjan (A-L) sivuille tai Båtsportkort Norraan (B-N) tai Båtsportkort Mellerstaan (B-M).
5.7. klo 16.35 irroitimme köydet kotilaiturista, Merimaskusta ja aloitimme purjehduksen Tukholmaan. Ensimmäinen legi päättyi Iniön uudistettuun Norrbyn satamaan. Purjehdusilma oli mitä hienoin; Aurinko paistoi koko päivän ja ilma oli n. +22 astetta. Köydet kiinnitettiin satamaan klo 20.55. Purjehdittu matka oli 20,3nm.
Iniön Norrbyn uudistettu ja erittäin miellyttävä
satama.
Klikkaa kuvia suurentaaksesi ne.
Klikkaa kuvia suurentaaksesi ne.
6.7. klo 09.20 Tankkasimme tankin täyteen dieseliä ja jatkoimme matkaa kohti Ahvenanmaata. 12 tunnin ja 30 min purjehduksen jälkeen olimme taittaneet matkaa 52 nm ja olimme päässeet Maarianhaminan itäsatamaan. Aurinkoinen päivä ja 4-11m/s SE tuuli kuljetti venettä mukavasti ja kun päivä kerran oli mukava, niin annettiin mennä vaan. Iniöstä lähtiessä olin vähän ajatellut, että pysähtyisimme ehkä Glada Laxeniin, mutta nyt kävi näin. Silkkaa purjehduksen iloa!!
Aurinkoinen ilma ja mukava tuulen vire, mitä muutakaan purjehtija voisi toivoa!!
7.7. Vietimme Maarianhaminassa helteestä nauttien ja viimeisiä hankintoja tehden
Maarianhaminan itäsatama oli taas aika lailla täynnä.
8.7. klo 8.55 jatkoimme matkaa kohti Ruotsia. Tällä kertaa Ahvenanmeren ylitys Nyhamnin majakalta Tjärvenin majakalle kesti 5h 10min. Noin klo 17 kiinnitimme köydet Fejanin itäpuolella sijaitsevaan saareen. (B-N, sivu 20 (59°44,55` P 19°11,5 `I ). Matkaa tehtiin 38,5 nm ja aikaa kului 8h 15 min.
Osku ohjasi aika pitkään Ahvenanmerta
ylittäessämme.
Ahvenanmeren ylityksen jälkeen kiinnityimme pienen saaren rantaan Fejanin itäpuolella.
(B-N , sivu 20 (59°44,55` P 19°11,5 `I )
Pojat uskaltautuivat ensimmäisen kerran uimaan
märkäpuvuissa. Veden lämpötila oli vain 16°C.
Ensimmäinen ilta Ruotsin puolella.
9.7. aamulla nukuimme pitkään ja otimme aamupäivän vain rennosti. Matkaa jatkettiin vasta klo 12.45. Päivä oli helteinen ja tuuli sen mukainen; 1-3m/s SEE. Tuuli kuljetti meitä hiljaa kohti Furusundia. Perille päästiin klo 16.20. Matkaa kertyi ainoastaan noin 6nm.
2011 kävimme Furusundissa ( A-L, sivu 69,) ja miellyimme paikkaan.
Ilma oli yhä helteistä ja päätimme illalla käydä saaren toisella
laidalla uimassa. Pojat vähän uivat, minä kastoin juuri ja juuri
itseni ja Anu ihaili suorituksia laiturilta... meriveden
lämpö oli vain 15°C.
10.7. lähdimme liikkeelle vasta klo 11.35. Tuuli oli taas leppoista 2-7 m/s E. Aurinko paistoi kuumasti. Saavuimme Vaxholmiin (A-L, sivu 173) illalla klo 18.00 purjehdittuamme 6h 25 min. Saimme yhden viimeisistä laituripaikoista ja kun se sijaitsi pienveneiden asiointilaiturin vieressä, niin ilta oli hieman rauhaton. Yö oli kuitenkin rauhallinen ja saimme hyvin nukutuksi. Minulla oli vatsa hieman sekaisin ja tämä alkoi vähän häiritä tunnelmaa.
11.7. klo 10.30 jatkoimme matkaa kohti Tukholmaa. Koska matkaa oli vain 9,5nm, olimme perillä Navishamnenissa jo klo 12.25. Alun perin meillä oli tarkoitus mennä tällä kertaa Wasahamneniin ( A-L, sivu 162), mutta kun tulimme Navishamnenin (A-L, sivu 163) kohdalle, näimme kun Wasahamnenin suunnasta tuli muutama suomalainen purjevene kaasu pohjassa kohti Navishamnenia. Päättelimme, että Wasahamnen on täynnä ja päätimme itsekin mennä taas Navishamneniin. Eipä sielläkään enää montaa paikkaa vapaana ollut, mutta muutama kuitenkin. Kun lähestyimme paikkaa hyvin hiljaa, tarttui ikävä, pyörivä tuuli veneeseen sivulta ja hetkessä olimme poikittain poijun ja kiinnitettyjen veneiden välissä. Potkurikin hipaisi poijun ketjua. Onneksi kontakti ei ollut paha. Pieni jälki toisen lavan kärkeen. Nolo rantautuminen, mutta emme antaneet sen häiritä. Kyllähän näitä jokaiselle joskus sattuu.
Kuten jo alussa kerroin, tällä kertaa käytimme aikaa Tukholmassa reilusti. Kävimme katsomassa erilaisia nähtävyyksiä ja huvituksia. Yleensä matkaillessa on mukava käydä ulkona syömässä, mutta jo Vaxholmissa alkanut lievä vatsatauti jatkui koko Tukholman vierailun ajan. Tästä johtuen ruokahaluni oli aika huono ja minun osalta ruokailunautinnot jäivät aika vaatimattomiksi... ;)
Kuten jo alussa kerroin, tällä kertaa käytimme aikaa Tukholmassa reilusti. Kävimme katsomassa erilaisia nähtävyyksiä ja huvituksia. Yleensä matkaillessa on mukava käydä ulkona syömässä, mutta jo Vaxholmissa alkanut lievä vatsatauti jatkui koko Tukholman vierailun ajan. Tästä johtuen ruokahaluni oli aika huono ja minun osalta ruokailunautinnot jäivät aika vaatimattomiksi... ;)
Otson kanssa kävin tutustumassa Wasa-museoon.
Se on kyllä hieno!
Laivan peräpeilin upea ja runsas koristelu.
Kuningastakin käytiin tervehtimässä.
Ei tosin nähty, oli kuulemma lähtenyt ongelle...
16.7. klo 11.10 Lähdimme jatkamaan matkaa. Taivas oli paksujen pilvien peitossa ja tunnelma jotenkin ankea. Pojat olivat jo sitä mieltä, että mennään suorinta tietä kotiin, matkan huippukohta on jo ohitettu. Anu ja minä päätimme, että ei nyt vielä mennä, vaan mennään katsomaan uusia maisemia Tukholman saaristossa. Navishamnenista noin 3,5 nm itään alkaa kanava etelän suuntaan. Kanava johtaa Baggensfjärdenille. sieltä voi jatkaa toista kanavaa pitkin suoraan itään tai kuten me teimme, kaakon suuntaan Ingarofjärdenin suuntaan. Ajelimme kanavaa kaikessa rauhassa aina Ägnön (B-M, sivu 27) saarelle asti. Koska olimme olleet usean päivän ajan kaupungin keskellä, päätimme tällä kertaa tutustua luonnonsatamiin. Ägnön koillisreunalla sijaitsee Tvättfatet-niminen lahti. (A-L, sivu 254 ) Se on sopivan, leppoisan purjehdusmatkan päässä Tukholmasta. Perille pääsimme klo 14.50, eli ajoaika Tukholmasta oli vain 3h 40 min. Pilvikerros alkoi hiljalleen rakoilla ja iltapäivällä Tvättfatet kylpi auringossa.
Kanavan loppupäässä, ennen Baggensfjärdeniä
sijaitsee Baggensteket -niminen ( B-M, sivu 20) pätkä kanavaa.
Se on noin mailin pituinen ja paikoitellen aika kapea.
Tässä olemme juuri Baggensstegetin alussa eli lounaispäässä.
Ja tässä kuva samasta paikasta kanavan suulle.
Kanavassa ei ole mitään sulkuja tai muuta estettä.
Jos syväys ei ole liian suuri, niin tämä oikaisee aika
mukavasti. Eikä maisemissakaan ole vikaa.
Saapuessamme ei veneitä ollut kuin muutama, joten saimme hyvän, ilta-auringossa
kylpevän rantautumispaikan. Mikä parasta,lahden vesi oli jo uimalämpöistä, eli +20°C.
Vihdoin ja viimein pääsimme kaikki uimaan. Kuinka mukavalta se tuntuikaan!!
Lahden länsirannalla sijaitsee joku partiolaisten kerhopaikka
tai vastaava. Sen rannasta lähtee noin 300 metrin pituinen
polku saaren länsireunalla sijaisevaan toiseen luonnonsatamaan...
...Polulla voi tosin tulla vastaan jotain peikkoja ... tai muita
kummajaisia.
Saaren toinen luonnonsatama on nimeltään Napoleonviken (A-L, sivu 255). Siinä on
kolme lahdelmaa ja aika paljon hyviä rantautumispaikkoja. Laskimme
lahdella olevan 45 venettä , mutta muutamia olisi vieläkin mahtunut sekaan.
18.7. klo 12.00 jatkoimme matkaa ensin Ägnön länsipuolella sijaitsevan Tyresön rantaan. Luulimme siellä olevan ruokakaupan,, mutta kun tarkemmin katsoimme, olisi meidän pitänyt kiertää vielä saaren toiselle puolelle ja se olisi tehnyt liikaa matkaa. Päätimme suunnistaa Ingaröfjärdenin kautta Björnön (B-M, sivu 28) saarelle. Björnön koillisreunalla (A-L, sivu 248) on kaksikin satamaa. Valitsimme pohjoisemman, Norrvikin.
Björnöllä kasvaa komeita tammia, vai mitä mieltä olette?
Luontopolku on oikein mukava ja se kiertää
saarta monenlaisissa maisemissa.
Norrviken
Skärgårdstiftelsenin esitteessä ja (A-L) kirjan kuvassa luvattu ulkovessa oli purettu ja uutta ei ollut vielä olemassa. Hieman eteläisempi satama oli Ramsviken.
Ramsvikenissä on joku huoltoaluslaituri, vuokrattavissa oleva
mökki, ulkovessat, pöytäryhmät rannalla ja rantavajassa
oleva pieni Björnön info-piste. ( vähän esitteitä ja pari
kuvaa seinällä ). Paikka oli kyllä aika mukavan
näköinen. Ehkä ensi kerralla poikkeamme sinne??
oleva pieni Björnön info-piste. ( vähän esitteitä ja pari
kuvaa seinällä ). Paikka oli kyllä aika mukavan
näköinen. Ehkä ensi kerralla poikkeamme sinne??
19.7. klo 08.45 päätimme taas jatkaa matkaa. Nyt meidän kuitenkin piti löytää ruokakauppa. Lähin kauppa näytti olevan Stavnäsissä (B-M, sivu 29) ( A-L, sivu 250). Klo 10.40, 7nm matkan jälkeen tulimme Stavnäsin edustalle.
Stavnäs osoittautui saariston risteyssatamaksi ja se on näin ollen
tosi vilkas. Vaxholmbåtit vievät täältä matkustajia esimerkiksi Sandhamniin.
Liikennettä oli niin paljon, että jouduimme vain pudottamaan Anun polttoainelaiturille
ja jäimme poikien kanssa odottamaan sataman edustalle asiointilaiturista vapautuvaa paikkaa.
Aikamme odoteltuamme pääsimme laituriin kiinni. Rannassa on maksullinen, kolikoilla
toimiva vessa. Se oli tosin aika lailla varattu ihmispaljouden takia. Anu löysi ICA-nära kaupan
noin 700metrin päästä.
Yöksi päätimme yrittää aika lähellä sijaitsevaan Bullandön palvelusatamaan. (A-L, sivu 190). Monet tuttavistamme olivat kehuneet Bullandön satamaa korkeatasoiseksi ja käymisen arvoiseksi. Matka Stavnäsistä Bullandöhön oli aika "kuoppainen" erittäin vilkkaan veneliikenteen takia. Matkaa oli vain vajaa 3 nm ja meillä kesti sen ajaminen noin 40 minuuttia.
Bullandössä pääsimme vihdoin pesemään pyykkiä. Pyykit oli pakko
ripustaa kuivamaan ja mihin muualle niitä sitten saa veneessä
mahtumaan kun kaiteille, ison purjeen puomin päälle jne.
No seurauksena oli, että vene näytti pari tuntia jättimäiseltä
pyykinkuivatustelineeltä. Se oli vähän koomisen näköistä,
kun paikka tuntui satamalta, johon tullaan näyttäytymään.
Bullandö on suuri, suorastaan valtava satama. Siellä
on noin 1400 venepaikkaa. Varsinaiset vieraspaikat ovat
aivan kuvassa näkyvän ravintolarakennuksen edessä. Niitä
on vain 30 kappaletta. Todellisuudessa paikkoja on toki enemmän.
Eli varsinaisten venepaikan vuokranneiden veneiden ollessa poissa,
niiden paikkoja voi ymmärtääkseni vierasveneet käyttää.
Vähän matkan päässä kuvan ravintolasta sijaitsee aivan uusi ja todella
hieno suihku / sauna / WC- rakennus. Rakennus sijaitsee pienen mäen päällä ja
kun istuu suuressa saunassa, avautuu koko seinän kokoisesta ikkunasta
upea näkymä yli sataman. Suihkutilat on myös erittäin tyylikkäästi sisustettu.
Laiturilta saa sähköä ja vettä. septitankin imutyhjennys on toisen
laiturin juuressa, pienen rakennuksen takana. Vieressä on kyltti:
Kiinnittyminen sallittu ainoastaan septin tyhjentäjille!! kuitenkin paikalla oli kolme
suurta moottorivenettä pysyvästi kiinni, joten tyhjentäminen tänne
jäi taas haaveeksi. Maksu tyhjentämisestä olisi ollut 50 sek.
Kaiken kaikkiaan Bullandön palvelutarjonta on erittäin kattava.
Ainut pieni haittatekijä oli se, että trubaduuri alkoi illalla soittaa
terassilla ja musiikki oli tosi kovaa. Musiikki itsessään oli ihan
mukavaa, mutta kun halusimme mennä nukkumaan noin klo 23.30,
niin unta oli vähän vaikea saada. Musiikki taisi loppua joskus klo 01
paikkeilla. No ... itseään tästä on syyttäminen. Olisi pitänyt älytä,
että ravintolassa usein soi musiikki lujaa. Emme me tästä pahasti kärsineet.
Kaikki on kuitenkin paljolti omasta suhtautumisesta kiinni.
Tässä vielä yleiskuva Bullandön satamasta. Keskellä kuvaa oleva punainen rakennus on edellisessä kuvassa näkynyt ravintolarakennus.
Vähän matkan päässä kuvan ravintolasta sijaitsee aivan uusi ja todella
hieno suihku / sauna / WC- rakennus. Rakennus sijaitsee pienen mäen päällä ja
kun istuu suuressa saunassa, avautuu koko seinän kokoisesta ikkunasta
upea näkymä yli sataman. Suihkutilat on myös erittäin tyylikkäästi sisustettu.
Laiturilta saa sähköä ja vettä. septitankin imutyhjennys on toisen
laiturin juuressa, pienen rakennuksen takana. Vieressä on kyltti:
Kiinnittyminen sallittu ainoastaan septin tyhjentäjille!! kuitenkin paikalla oli kolme
suurta moottorivenettä pysyvästi kiinni, joten tyhjentäminen tänne
jäi taas haaveeksi. Maksu tyhjentämisestä olisi ollut 50 sek.
Kaiken kaikkiaan Bullandön palvelutarjonta on erittäin kattava.
Ainut pieni haittatekijä oli se, että trubaduuri alkoi illalla soittaa
terassilla ja musiikki oli tosi kovaa. Musiikki itsessään oli ihan
mukavaa, mutta kun halusimme mennä nukkumaan noin klo 23.30,
niin unta oli vähän vaikea saada. Musiikki taisi loppua joskus klo 01
paikkeilla. No ... itseään tästä on syyttäminen. Olisi pitänyt älytä,
että ravintolassa usein soi musiikki lujaa. Emme me tästä pahasti kärsineet.
Kaikki on kuitenkin paljolti omasta suhtautumisesta kiinni.
Tässä vielä yleiskuva Bullandön satamasta. Keskellä kuvaa oleva punainen rakennus on edellisessä kuvassa näkynyt ravintolarakennus.
20.7. klo 13.10 jätimme Bullandön taaksemme ja jatkoimme itään Stavnäsin ohi Kanholmsfjärdenille, josta suuntasimme edelleen pohjoiseen kohti idylliseksi kehuttua Säckiä. Matkaa kertyi noin 10 nm ja tuulen ollessa noin 2-7 m/s NE, perille pääsimme klo 16.40.
Kanholmsfjärdenillä vastaan tuli muistaakseni Englannin
lipun alla purjehtiva kaunis purjealus.
Ensimmäinen ilta Säckissä (B-M, sivu 18) (A-L, sivu 201). Vaikka kaikki puhuvat Säckistä, paikan oikea nimi on Krokholmsviken. Krokholmsviken muodostuu Säckin ja Krokholmin välisestä erittäin suojaisesta ja idyllisestä lahdesta. Lahdella on runsaasti kiinnittymispaikkoja ja muutamat aikaisin liikkeellelähtijät ankkuroivat lahddelle päästäkseen aamulla nopeasti ja vaivattomasti liikkeelle. Ankkuroitaessa lahdelle on kuitenkin varottava pohjassa kulkevaa merikaapelia. Se lähtee lahdelle tuovan salmen suulta, Säckin rannalta Krokholmsvikenin koilliskulmaan. Me näimme yhden lahdelle ankkuroituneen veneen nostavan sen ylös ankkurillaan.
Helteisten päivien illatkin olivat ihanan lämpimiä.
Vietimme Säckissä koko 21.7. päivän uiden, syöden,
laiskotellen. Tämä oli sitä todellista lomaa!!
22.7. klo 08.40 päätimme jälleen jatkaa matkaa. Nyt suuntasimme aika suoraan itään, kohti Möjan suurta saarta. (B-M, sivu 19) ja siellä aivan saaren eteläkärjessä sijaitsevaa Kyrkvikeniä (A-L, sivu 141). Kyrkvikenissä tiesimme olevan ruokakaupan. Sjömackin takaa löytyi Coop Nära -kauppa. Kaupan valikoima ei päätä huimannut, mutta peruselintarvikkeita sieltä löytyi. Sjömackin rannassa oli ikäänkuin kaksi laituria. Toinen on järeä ja korkea betonilaituri, joka oli tarkoitettu lähinnä yhteysaluksille ja välittömästi tämän vieressä sijaitsi aika pieni asiointilaituri. Asiointilaiturikin oli niin täynnä, että päätimme tehdä samoin kuin Stavnäsissä. Ajoin vain keulan betonilaiturin viereen ja Anu hyppäsi laiturille mennäkseen kauppaan. Minä peruutin veneen pois ahtaasta lahdesta ja jäimme poikien kanssa odottelemaan Anun takaisin laiturille ilmestymistä. saatuamme tarvittavat ostokset tehtyä jatkoimme matkaa pohjoisen suuntaan aikomuksenamme yöpyä jossain lähempänä Fejania ennen Ahvenanmeren ylitystä.
Näkymä Möjanista.
Möjanin itäreunaa seuraten suuntasimme pohjoiskoilliseen kohti
Svartlögan ja Rödlögan saaria.
Möjanin jälkeen alkoi esiintyä ensimmäisen
kerran koko matkalla sinilevää.
Koska matka sujui mukavasti ja olimme jo lähestymässä Rödlögan saarta aika ajoissa, niin päätimmekin purjehtia jo samana päivänä yli Ahvenanmeren.
Ahvenanmerellä, Ruotsin aluevesillä alkoi
sinilevää olla todella runsaasti.
Huviveneliikennettä ei myöhään iltapäivällä enää
juurikaan ollut, lähinnä kaupallista liikennettä. Sinilevää oli
keskellä Ahvenanmerta mutta ei niin paljon,
kuin Ruotsin puolella...
Suomen puolelle päästyämme sinilevän määrä kasvoi jälleen. Ilma oli lämmin ja
tuuli olematon. Ajoimme koneella koko päivän Säckistä lähdettyämme.
Illalla klo 21.50 kiinnitimme keulan täynnä olevaan Rödhamniin. Ajoaika Säckistä Rödhamniin oli taukojen kanssa 13h 20 min ja matkaa kertyi 57 nm.
23.7. klo 11.30 jatkoimme matkaa. Helle oli suorastaan tukahduttava. Tuulta oli vain nimeksi 2-4 m/s NE. Pidimme pienen tankkaustauon Degerbyssä.
Sinilevää oli todella paljon koko matkan Rödhamnista
Jungfruskäriin asti.
Hieman ennen Jungfruskäriä näimme matalalla luodolla muutamia hylkeitä.
Tässä kokeellinen kuva. Se on otettu iphonella kiikarin läpi.
Saavuimme Jungfruskäriin 23.7. klo 19.15.
Pettymys oli kuitenkin suuri, kun täälläkin oli sinilevää
niin paljon, että ei huvittanut uimaan mennä.
24.7. klo 10.40 lähdimme jatkamaan matkaa kohti veneseuramme saarta, Merikaria Velkualla. Saavuimme Merikarille klo 18.30. Sinilevän esiintyminen loppui onneksi Houtskarin Berghamnin kohdalla. Merikarilla pääsimme saunaan ja uimaan!! Voi, että tuntui hyvältä!! 25.7. klo 16.15 kiinityimme taas kotilaituriin Merimaskussa. Kesälomapurjehdus päättyi tähän.
Kaiken kaikkiaan matka tuntui onnistuneelta ja onneksi Tukholmasta lähdettyämme päätimme kiertää vähän eri reittiä kun aikaisemmin. Näimme monta hienoa ja viihtyisää paikkaa. Matka kesti päivän vaille kolme viikkoa ja maileja kertyi 318.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti