Piirsin levylle harpilla sopivan kokoiset kiekot ja leikkasin irti levystä pistosahalla. Tämän jälkeen keskireikien poraus pylväsporakoneella. Seuraava työvaihe oli kaikkien kiekkojen kiinnittäminen yhdessä nipussa metallisorviin ja ulkokehän sorvaaminen koko nipulle samankokoiseksi. Tein sorviin sopivan terän, jossa leveys oli 8 mm ja kärjen muoto puoliympyrä. Tällä sain sorvattua jokaiseen kiekkoon ulkokehälle puolipyöreän uran, johon tulisi halkaisijaltaan pyöreästä 8 mm:n paksuisesta kumitiivisteestä pehmusterenkaat. En halunnut, että portaiden kiekot raapisivat veneen kyljen maalipinnan pilalle. Kyseistä tiivistettä löytyi metritavarana ja saman liikkeen myyjä suositteli liimaksi tavallista Loctiten pikaliimaa. Kokeilin myös erityistä kumiliimaa, mutta pikaliima tuntui kaikkein parhaalta ja se on nimensä mukaisesti vielä erittäin nopea kuivumaan. Eli sopiva pätkä tiivistettä ja päät kiinni toisiinsa pikaliimalla. Pehmusterenkaita syntyi nopeasti.
Tässä kuvassa näkyy uran ja kumirenkaan idea vielä
paremmin.
Kumirengas paikoillaan. Seuraavaksi kiekkoihin piti saada
sopivat reiät köydelle ja vielä siten, että köysi menisi
luonnollisessa asennossa läpi sekä kiekosta, että
puolasta ja lukittuisi paikoilleen mentyään parin
mutkan kautta...
...Polyeteeni on sen verran liukasta
ainetta, että yksi reikä puolan kummallakin
puolella ei riittänyt, vaan vasta kaksi reikää
molemmilla puolilla sai aikaan riittävän kitkan
puolan paikallaan pitämiseksi köydessä.
Ajattelin, että kuusi puolaa olisi sopiva määrä askelmia.
Kaksi alinta puolaa tein kiillotetusta haponkestävästä
putkesta. Tämä toi painoa tikkaisiin sen verran, etteivät
puiset puolat jää kelluttamaan portaita, vaan ne painuvat
kiltisti aaltoihin .
Köysien päihin pleissasin haponkestävät
jousihaat (tai mitä ne nyt ovatkaan nimeltään).
Näillä kiinnitys kaidetolppiin hitsaamiini
kiinnityslenkkeihin käy näppärästi.
Näitä tolppia tein pari kappaletta ja lisäsin
olemassa oleviin muutaman kiinnityslenkin.
Tästä kuvasta selviää ehkä parhaiten
sivuporttien ja köysiportaiden idea.
Askelmia olisi voinut olla yksi vähemmänkin,
mutta eipä siitä haittaakaan ole ollut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti