Tämä vaikutti aika hyvältä perusidealta.
Itse rakennettuna ja RS:n mittoihin suhteutettuna
pulpetista tulisi varmaan hieman eri kokoinen
ja yksityiskohdiltaan erilainen, mutta perusidea!!!
Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.
Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.
Hämmästys oli kuitenkin suuri, kun näin käytännössä pulpetin
kuskinpaikalta. Suuri plotteri on tietysti mukava, mutta upotettuna
tällaiseen ammeeseen AVOVENEESSÄ!!! Ja mihin ihmeeseen
voi laittaa karttasarjan, siis sen paperisen?? Nyt alkoi tuntua, että
Inhan tehtailla oli unohtunut merenkulun perusteet. Liika
luotto teknisiin navigointivälineisiin ei tuntunut oikein hyvältä.
Suoraan sanoen alkoi vähän hirvittää. "Ammeen" pohjalla
oli yksi tai kaksi pientä 6-8 mm:n valumareikää letkuilla varustettuina.
Kuvitelkaapa tilanne, että vene on syksyllä jätetty laituriin, jonka
lähellä kasvaa lehtipuita. Tuuli puhaltaa pari lehteä "ammeeseen"
ja vettä sataa taivaan täydeltä. Tai mitä "ammeeseen" unohtunut nenäliina
voi saada aikaiseksi. Tähän kun yhdistää vielä loppusyksyn ensi pakkaset...
Jättäisitkö itse plotterisi upoksiin jäätyvään lampeen? Ehkä tässä on ajateltu
huputtaa koko pulpetti laituriajaksi, mutta entä hitaasti ajo
kaatosateessa? Onko tarkoitus ajaa pulpetti huputettuna? Tämä
oli selvästi ajateltava uusiksi!!
Lx Pro:n penkki on aivan loistava! Tällaisen penkin halusin
RS:äänkin. Penkki antaa hyvän tuen istuessa, puoliksi seisoessa
ja kun reisituki on nostettu ylös penkki antaa hyvän tilan
seisovalle kuljettajalle.
Sitten kotiin ideoimaan. Työnsin Busterin autotalliin ja purin keskipenkin, ohjauspulpetin ja sen etulaatikon ehjinä pois. Pohjavaneritkin kaipasivat uusimista, mutta ensin piti mittailla tulevan pulpetin paikkaa ja kokoa, tehdä kokeiluja ja vaikka pahvimalli uudesta pulpetista. Tuumasta toimeen!
Tästä siis lähdettiin liikkeelle.
Alkuperäinen ohjauspulpetti korotetulla tuulilasilla varustettuna.
Pulpetti ja keskipenkki purettu.
Näkymä keulaan päin.
Mittailin ja mietin ja lopulta päätin mitat uudelle pulpetille.
Tein paperista mallin suhteessa 1:5. Tarkoitus oli katsella ikäänkuin
3D:nä mittasuhteita ja olenko huomannut ottaa huomioon kaikki
yksityiskohdat peltien liitoslaippoineen päivineen.
Sama paperimalli toisesta suunnasta.
Oikean laidan koloon olisi tuleva vaihde/kaasu
kahva. Eräs kaikkein tärkein suunnittelukriteerini oli
se, että pulpetin päälle pitäisi saada mahtumaan
kaiku, pieni käsiplotteri, kännykkäteline, kompassi,
sekä karttasarja! Lisäksi olisi mukava saada
pulpetin sisälle mahtumaan varabensakannu, pikkutavaroita,
sammutin, 12V:n kylmälaukku, sekä karttasarja.
Seuraava vaihe oli pahvimallin teko kokoon 1:1. Tämän
pyrin tekemään niin tarkkaan että jokaista pahvia voisi käyttää
mallina leikattaessa alumiinilevyä. Eli jokaisen osan jokainen
yksityiskohta olisi tärkeä.
Karttasarja mahtuu pöydälle ja sen etupuolelle tulevat plotteri,
kaiku jne. Edestä ja sivuilta sen tulisi ympäröimään tuulilasi.
Tästä kuvasta näkee, kuinka vedin pulpetin etuosan sivuja
hieman sisäänpäin. Vasta 1:1 mallin ollessa paikallaan näki, että
kulkeminen olisi mukavampaa, jos tekisin näin. Tätä en
ollut huomioinut paperimallissa.
Ratin paikkaa kokeilemassa. Tilaa piti jäädä kytkintaululle ja
tietysti koloon tulevan kaasu/vaihdevivun käytölle. Kallistetusta
jalkatuesta päätin luopua jo tässä vaiheessa. En kokenut sitä
tarpeelliseksi.
1:1 pahvimallien avulla piirsin osat merialumiinilevylle.
Leikattuani ja taivutettuani osat aloin liittää niitä yhteen
pop- niiteillä.
Pulpetin muoto alkaa hiljalleen hahmottua.
Ensimmäinen sovitus paikalleen.
Nyt oli uusi pulpetti hahmossaan, mutta jotta kokonaisuudesta tulisi hyvä, niin uudet kaasu- vaihde, sekä ohjausvaijerit piti saada siististi piiloon. Samoin päätin sähköistää veneen uudelleen. Uudet sähköjohdot perästä pulpetille piti saada myös piiloon. Tämä kaikki edellytti lattialevyjen purkamista. Olin myös utelias näkemään, mitä levyjen alle kuului. Sinnehän ei näe mistään muualta kuin peräosan pienestä luukusta. Pilssin peseminen oli aika hankalaa. Mietin uuden lattian tekemistä myös karhennetusta alumiinista, mutta ajattelin, että jos nykyiset vanerit ovat kestäneet jo 22 vuotta ja olivat vieläkin kohtalaiset, niin kyllä uudetkin riittävän pitkäikäiset olisivat.
Tältä näytti pilssissä. Pilssi oli aika likainen.
Nyt olisi aika hyvä tilaisuus pestä sekin.
Pilssin pesu painepesurilla kannatti. Kaksi ensimmäistä kaaren väliä on pesty.
Sivulevyt ovat uusittu ja ennen keskimmäisen
levyn paikalleen ruuvaamista pilssiin piti asentaa suojaputket
vaijereille, sekä sähköjohdoille. Jotta ne eivät hankautuisi
rikki ja kolisi liikkuessaan, putket piti tietysti kiinnittää
pohjapalkkeihin.
Kaikki pohjalevyt ja pulpetti paikallaan. Siniset
putket ovat kaasu- ja vaihdevaijerien suojaputkia.
Punainen on uusi ohjausvaijeri ja vaaleat ovat sähköjä varten.
Ratti paikoillaan.
Sähköistys meneillään. Luukku on saranoitu ja halutut laitteet
paikoillaan pulpetin päällä.
Kaasu/vaihdevivusto kannatti purkaa ja huoltaa samalla kun,
uudet vaijeritkin asennettaisiin paikoilleen. Kuva on purkuvaiheesta.
Penkki, ja kaasu/vaihdekahva paikoillaan huollettuna ja
uudelleen maalattuna. Pulpetin yläpinnan maalasin
mattamustaksi, jotta auringonpaisteessa pinta ei tekisi
haitallisia heijastuksia tuulilasiin
.
.
Näkymä pulpetin sisään. Kiinnitin sähköjen suojaputket
pulpettiin etteivät ne kolisisi ja ovathan ne siistimmätkin näin.
Oikealle reunalle kiinnitin 12V:n ulosoton. Tarkoitus olisi saada
kylmälaukku toimimaan pulpetin sisällä ajon aikana. Pitäähän
eväiden pysyä kylminä!! Sammutin mahtui pulpetin etureunaan.
Tämä kuva antaa käsityksen sisätiloista. Tapanani
on pitää varsinaisten tankkien lisäksi mukana 10 litran
varakanisteri. Kanisterin edessä näkyy pieni etupilssin
huoltoluukku. Tämän kautta näkee pilssiin, sekä voi
suorittaa pesun letkulla.
Tein myös pikku telineen karttasarjalle.
Ohjausvaijeri nojaa pulpetin kylkeä vasten ja
pitää samalla karttasarjan paikoillaan. Nyt
ei tarvitse kuljetella karttaa veneelle ja pois.
Ylhäällä vasemmalta lukien ohjausrumpu, kytkinpaneeli,
sähköjen kytkentälaatikko ja sen alapuolella 12V ulosotto.
on pitää varsinaisten tankkien lisäksi mukana 10 litran
varakanisteri. Kanisterin edessä näkyy pieni etupilssin
huoltoluukku. Tämän kautta näkee pilssiin, sekä voi
suorittaa pesun letkulla.
Tein myös pikku telineen karttasarjalle.
Ohjausvaijeri nojaa pulpetin kylkeä vasten ja
pitää samalla karttasarjan paikoillaan. Nyt
ei tarvitse kuljetella karttaa veneelle ja pois.
Ylhäällä vasemmalta lukien ohjausrumpu, kytkinpaneeli,
sähköjen kytkentälaatikko ja sen alapuolella 12V ulosotto.
Kun pulpetti oli muuten valmis, oli aika miettiä tuulilasia.
Sen tulisi olla riittävän suojaava, riittävän tukevaa tekoa ja
vielä sopia ulkonäöllisesti pulpettiin. Päätin tehdä siitä
taas pahvimallin ja kokeilla paikoilleen. Sillähän se selviäisi...
"Tuulilasi" sivulta.
Teetin tuulilasin paksusta akryylistä pahvimallin mukaan.
Siitä tuli mielestäni aika hyvä!
Tuulilasi kuskinpenkiltä nähtynä. Enää puuttui kaide.
Vaan ei puutu enää... Kaaren tein kiillotetusta
haponkestävästä putkesta. Muodosta halusin
yksinkertaisen. Sivuputkissa on vain yksi taivutus.
Yläkulmat ovat valmiita kaidekulmia ja kiinni
varsinaisissa putkissa kuusiokololukitusruuveilla.
Alaosassa on kaksi kiinnikettä ja tuulilasin yläreuna
on kiinni vielä yhdellä kiinnikkeellä. Kaide on tosi
tukeva. Siitä uskaltaa oikeasti ottaa kiinni. Sivuputkien
alaosiin molemmin puolin pulpettia kiinnitin vapatelineet.
Nyt eivät ylimääräiset vavat ole juurikaan tiellä.
Tämän näköiseksi sain Busterin talven aikana. Osittain
haalistuneiden oranssien kylkien kimppuun olisi käytävä
myöhemmin. Jätin Busterin odottamaan jäiden lähtöä.
Sitten olisi koeajon aika. Kyllä vähän poltteli päästä
kokeilemaan, mutta välillä olisi muita kiireitä.
Siistin näköistä jälkeä!
VastaaPoistaOlisiko kiinnostusta tehdä yksi pulpetti korvausta vastaan?
VastaaPoistaKiinnostaisiko valmistaa tuommosen pulpetin rahaa vastaan? Vastauksen voi lähettää jacob@lagus.fi
VastaaPoistaYstävällisin terveisin Jacob Lagus
Olen suunnitellut oman RS:n pohjavanerien vaihtoa. Pitääkö takapenkkiä purkaa vaihdossa? Kuvissa se näyttäisi olevan normaalisti paikallaan.
VastaaPoistaSe on vaan hienoa kun asioita osataan tehdä vielä itse ja taidolla.
VastaaPoistaMikäli vanhan pulpetin tuulilasi kehyksineen lojuu tallinperällä niin ostaisin sen mielelläni pois.
Terveisin
esa.taponen(at)gmail.com
Ei takapenkkiä ainakaan minun veneessäni tarvinnut purkaa. Penkin sisältä piti kaikki ylimääräinen purkaa vanerien päältä, mutta se nyt ei kovin merkillinen juttu ollut. Kun ruuvit oli irroitettu, niin ensin keskimmäinen vaneri irti ja sen jälkeen reunoilla olevat. Ja ne pitää vetää suoraan eteenpäin. Ja vanerien koot ovat sellaiset, että kun ne tarkasti sovittaa uuden levyn päälle, niin yhdellä levyllä pärjää. Siitä yhdestä saa siis aikaan kaikki kolme palaa. Levyn mittaa en muista enää, mutta se selviää, kun irroitat vanhat ja vähän mittailet.
VastaaPoistaHyvä etten ehtinyt vielä porailemaan niittejä! Kiitos vinkeistä!
PoistaTerve Esa! Kiitos kommentistasi! Valitettavasti vanhoja pulpetin osia ei enää ole jäljellä. Myin kaikki vanhat osat pois aika pian irroittamisen jälkeen. Niillä tuntuu olevan kysyntää.
VastaaPoistaNo kylläpäs on hieno ja käytännölliseltä vaikuttava pulpetti! Minkä vahvusta levyä käytit pulpetissa?
VastaaPoistaTarkoitus oli tehdä 2 mm merialumiinista, mutta kun menin levyä hakemaan, niin liikkeessä ei ollutkaan kuin 1,5 mm levyä paikalla. Siitä 1,5 millisestä se tuli tehtyä ja jälkeenpäin se osoittautui juuri sopivaksi. 2 millinen olisi ollut huomattavasti vaikeampi työstää ja siitä olisi tullut vain turha painoa. Materiaalina merialumiini on aika lailla sitkeämpää leikata ja taivuttaa, joten mitään ylimääräistä hankaluutta siinä ei enää kaipaa.
VastaaPoistaKomea on pulpetti, oliskiko intoa tehdä minulle samantyylinen t: ville käpynen 0405324224 vkapynen@gmail.com
VastaaPoistaKomea on pulpetti, oliskiko intoa tehdä minulle samantyylinen t: ville käpynen 0405324224 vkapynen@gmail.com
VastaaPoistaHienon olet tehnyt! Ei sinulla sattuisi olemaan mittoja koneella/piirustuksia jäljellä. Itsellä pohjalevyt ourettuina, niin olisi hyvä tehdä muutostyö nyt
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistatodella siistin näköistä jälkeä! Olisiko kiinnostusta tehdä vastaava minulle kunnon korvausta vastaan? Yt, Joel joel.mikkonen(at)gmail.com
VastaaPoista