Kun sisustus tuli purettua pääsin käsiksi rungon niittauksiin. Alla pari kuvaa työkaluista ja varsinaisesta niittauksen kiristämisestä. Koetin ensin käsityökaluilla, eli ulkopuolelta pidettiin vastaan raskaalla akselilla, jonka pään olin sorvannut sopivaksi niitin kantaan ja sisäpuolelta ensin ensimmäisen tuurnan avulla lyötiin niitin aluslaatta tiukasti lautaa vasten, jonka jälkeen toisella tuurnalla ja vasaralla lyötiin varsinaista niitin kantaa "lyttyyn". Tämähän on se alkuperäistä muistuttava metodi, mutta se oli liian hidas tässä laajuudessa käytettäväksi. Päätin siirtyä konekantaan. Ostin kaksi paineilmapiikkausvasaraa jostain halpahallista ja sorvasin niiden työkalut tähän työhön sopiviksi. Nyt alkoi työ sujua. Kaveri piti ulkopuolelta vastaan kun itse löin "ykköstuurnalla" aluslaatan tiukkaan ja päälle paineilmavasaralla niitin kiristys. Tämä oli nopeaa ja jälkeä tosiaan syntyi. Kiristimme melkein jokaisen niitin rungosta. Tämä työ otti muutaman päivän. Yhden pehmenneen ja katkenneen kaaren jouduin myös uusimaan. Tein sitä varten pasutuslaitteiston. Kaaren vaihto oli aika nopea homma, kun ei ollut sisustusta työtä haittaamassa.
Oikealla
tuurnat ja vasemmalla paineilmavasara työkaluineen.
Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.
Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.
Ulkopuolelta
ammuttiin samaan aikaan vastaan, kun
sisäpuolelta
kiristettiin niittiä. Merkitsimme liidulla sisä ja ulkopuolelle
niitit
numeroin, jotta työstäisimme samaa niittiä. Tämä nopeutti
aika lailla
paikanmääritystä.
Näkymä avotilaan päin. Runkolaudoitus
on jo puhdistettu
vanhoista maaleista ja liasta.
Näillä välineillä vanhat maalit tuli
poistettua. Kesällä
2009 ei ollutkaan tekemisestä
puutetta...
Yksi painokaari oli pehmeä ja
käytännössä poikki.
Tämä piti poistaa ja vaihtaa uuteen.
Uuden kaaren pasutusta varten piti
kyhätä
höyrytyslaitteisto. Rosteriämpäri
jonka alla rengaspoltin.
Vuorivillaa ympärille ja valmista tuli.
mutta hyvin tuntui toimivan. Työ tuli
tehtyä.
Uusi kaari paikoillaan.
Jotta niitit sai kiristettyä, piti niiden kitatut kannat tietysti
kaivaa näkyviin. Tässä kuvassa näkyy jo uudelleen kitatut
niitinkolot eli remontti on jo loppusuoralla. Kittinä käytin
Dicco-lakkaa sekoitettuna hiomapölyyn/hienoon
sahanpuruun. Tämän kuivuttua hioin rungon ja maalasin
uudelleen. Maalina olen kaikki nämä vuodet käyttänyt
Sateenkaarivärien mustaa öljymaalia. Maali on aluksi
kiiltävää, mutta muuttuu aika nopeasti mataksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti