Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.
Työnsin veneen autotalliin sulamaan ja muutaman päivän
kuluttua aloin tutkimaan tilannetta. Nyt potkurikin liikkui.
Epäilykset vahvistuivat. Perässä taitaa olla vettä öljyjen
kaverina, vaikka kukaan ei ollut kutsua esittänyt.
Irroitettuani potkurin syy öljyvuotoon löytyi;
Syksyn viimeisellä kalaretkellä taisi yksi pilkkisiima
joutua potkuriakselin ympärille. Se ikään kuin kaivautui
akselitiivisteen ja akselin väliin ja avasi näin vedelle tien
perään ja kun vene on ylhäällä pääsi pieni tilkka öljyäkin ulos.
Avatessani öljytulpan perän alaosasta ulos ei tullutkaan
ensimmäisenä öljyä vaan kahvikupillinen vettä!! Sen jälkeen
toki öljyt, mutta hieman harmaanpuoleisena.
Öljytulpan magneetissa oli myös aika reilusti metallipurua.
Tämä ei myöskään hyvää luvannut, jotain muutakin on pielessä!!
perän sisältä löytyy...
Irroitettu perä näyttää päältä tältä. Vasemmalta oikealle;
vaihteensiirtovipu, vetoakseli sekä tiiviste vesipumpun ja
moottorin yläosan välillä.
Pienen puhdistuksen jälkeen aloitin perän
avaamisen. Vesipumpun kotelo ensimmäisenä
pois. Seuraavaksi impelleri, joka tässä
moottorissa on kolmesiipinen.
Impellerin alla olevan levyn poiston
jälkeen voidaan irroittaa vaihteensiirtotangon
ohjuri.
Seuraavaksi vetoakselin ylempi tukilaakeripesä.
Potkuriakselin takimmainen laakeri- ja tiivistepukki irtosi
loppujen lopuksi aika helposti ulosvetäjän avulla. Aioin
ensin tehdä koko ulosvetäjän itse, mutta onneksi löysin
Biltemasta valmiin mallin, johon tein kuvassa näkyvät
pitkät tangot. Johnsonissahan käytetään jenkkityyliin
tuumakierteitä, jolloin ulosvetäjän tankojen päihin
jouduin tekemään 1/4 tuuman kierteet.
Takimmaisen laakeripukin poiston jälkeen paljastui tällainen näkymä. Syy
metallilastujen suureen määrään selvisi; pienestä rattaasta puuttui kokonainen piikki.
Rattaan alapuolella on matala lukitusmutteri. Jotta mutterin saisi auki, pitää
akseli lukita paikoilleen.
Vetoakselin lukitusta varten valmistin tällaisen työkalun.
Akselistahan ei voi pitää kiinni esimerkiksi putkipihdeillä.
Niiden leuat jättäisivät taatusti jäljet akselin pintaan ja
pahimmassa tapauksessa tiivistepintoihin. Jos näin tapahtuisi,
uusia akselitiivisteitä ei saisi pitämään millään, eli akseli olisi
käytännössä pilalla.
Vuorasin työkalun reiän sisäpinnan vielä ilmastointiteipillä,
jotta mitään naarmuja ei syntyisi akseliin. Sitten vaan työkalu
kiinni akseliin parilla pultilla. Työkalusta voikin jo pitää
kiinni vaikka putkipihdeillä. Rattaan alla oleva mutteri aukesi
helposti ja ja akseli säilyi siistinä.
Kun sain rattaan irti huomasin, että sen molemmilta puolilta oli piikki murtunut. Tämä oli entinen ratas. Uusi pitäisi jostain saada.
Minulla kävi hyvä tuuri ja löysin eräästä paikallisesta perämoottorikorjaamosta
käytetyn rattaan. Se oli hieman kärsinyt, mutta ajattelin, että koska piikeissä ei ollut murtumia
voisi tästä saada hiomalla toimivan rattaan. Uutta myydään vain kahden rattaan pakettina,
eli potkuriakselilla oleva etummainen suuri ratas sekä tämä pieni yhdessä. Ja hintaa vain 540€. Tarkistin oman moottorini vastaavan suuren rattaan ja se näytti olevan täysin kunnossa. Ei murtumia eikä naarmujakaan.
Tämän käytetyn pikku rattaan sain kymmenellä eurolla. Ajattelin, että kannattaa ainakin yrittää.
Kävin jokaisen piikin pinnan läpi pienoisporakoneen
erittäin hienolla hiomapaperilaikalla.
Tällainen rattaasta tuli. Seuraavaksi akselitiivisteiden kimppuun.
Potkuriakselin tiivisteet olivat tosi tiukasti kiinni laakeripukissa.
Kunnollisella massaulosvetäjällä ne lähtivät aika siististi, mutta
epäilen, että ilman sitä olisi ollut vaikeuksia.
Akselilla on kaksi tiivistettä selät vastakkain. Toinen pitää
veden ulkona ja toinen öljyt sisällä.
Laakeripukin huolellisen pesun jälkeen uudet tiivisteet paikoilleen...
...samoin vetoakselin yläpään laakeripukkiin.
Peräkotelosta piti pestä kaikki vanhat öljyn
ja veden jäämät, sekä metallimuruset pois.
Voitelin akselitiivisteet huolellisesti Johnsonin
omalla Triple Guard rasvalla ja laakereihin
reilusti peräöljyä. Asentaessani laakeripukkia
takaisin paikoilleen teippasin akselin urat, jotta uudet
tiivisteet eivät vaurioituisi.
Osa pulttien reistä näytti sen verran hapettuneilta,
että päätin käydä kaikki reiät kierretapeilla läpi.
Kierretapeilla siis puhdistettiin likaiset ja ehkä jo
vähän vaurioituneet kierteet. Tämä helpotti aika
lailla kokoamista. Kaikki pultit menivät siististi
paikoilleen.
Laakeripukit on tiivistetty runkoon O- renkailla.
Uusin kaikki O-renkaat, jotta voin olla varma
perän tiiviydestä.
Uusi impelleri olikin viimeisiä uusittavia asioita ennen
perän kiinnittämistä takaisin moottoriin.
No niin. Uusin vielä vesipumpun päällä olevat tiivisteet.
Tämä alkaa jo näyttää hyvältä. Nyt perä on valmis
kiinnitettäväksi moottoriin.
Valmista tuli ja nyt vain odotellaan jäiden lähtöä merestä.
Tämä talvi oli pitkä ja kylmä. Jäät lähtivät myöhään, joten sain Busterin veteen vasta toukokuun alussa. Koeajo sujui hyvin ja moottori tuntuisi olevan taas kunnossa. Muutaman ajokerran jälkeen olisi tarkoitus ottaa vene ylös merestä ja tarkistaa öljyjen laatu. Eli jos tiivisteet pitävät, niin öljyjen pitäisi olla kirkkaita.
Naantalissa asustelen. Valitettavasti omissa vehkeissä on aika ja rahat kiinni ;) Ei nyt hirveästi ole mielenkiintoa laitella ylimääräisiä vehkeitä, mutta sopivaa korvausta vastaan voisin harkita, jos tässä jossain kulmilla satut asustelemaan. Laita yv: tä osoitteeseen Scyllisti@gmail.com niin jutellaan asiasta.
VastaaPoistaPaljoko tuli osille hintaa?
VastaaPoistaHyvää Juhannusta 🥂
VastaaPoista...onko välttämätöntä purkaa pois myöskin vaihteensiirtotanko, jotta saa irrotettua potkuriakselin peruutusvaihteeneen ja kytkimen kanssa ?
Minulla on kaikella todennäköisyydellä mennut Evinrude 40hp 1992 mallista kytkinmotukan ja potturiakselin sisällä oleva 'sokka'. Sokan pitää paikallaan jousivieteri kuten tiedät.
En ole mikään moottorinkorjaaja, vaan tavallinen maalaisjärkinen pohjois-suomalainen vanha mies.
Kiitos ja viihtyisää Juhannusta 🥂
Seppo J Välikangas