torstai 9. toukokuuta 2013

Johnson 40 VRO:n perän korjaus, huhtikuu 2013

Buster majailee talvet autotallimme vierellä. Tehdessäni lumitöitä veneen perän takana huomasin potkuriakselilta alaspäin menevän öljyvanan ja maassa pienen öljyläikän. Kokeilin potkuria, mutta se ei liikahtanutkaan vaikka vaihde oli vapaalla. Aloin aavistella pahaa... 

Klikkaa kuvia suurentaaksesi niitä.

Työnsin veneen autotalliin sulamaan ja muutaman päivän 
kuluttua aloin tutkimaan tilannetta. Nyt potkurikin liikkui. 
Epäilykset vahvistuivat. Perässä taitaa olla vettä öljyjen 
kaverina, vaikka kukaan ei ollut kutsua esittänyt.


Irroitettuani potkurin syy öljyvuotoon  löytyi; 
Syksyn viimeisellä kalaretkellä taisi yksi pilkkisiima 
joutua potkuriakselin ympärille. Se ikään kuin kaivautui 
akselitiivisteen ja akselin väliin ja avasi näin vedelle tien 
perään ja kun vene on ylhäällä pääsi pieni tilkka öljyäkin ulos. 
Avatessani öljytulpan perän alaosasta ulos ei tullutkaan 
ensimmäisenä öljyä vaan kahvikupillinen vettä!! Sen jälkeen 
toki öljyt, mutta hieman harmaanpuoleisena. 
Öljytulpan magneetissa oli myös aika reilusti metallipurua. 
Tämä ei myöskään hyvää luvannut, jotain muutakin on pielessä!!

Perä irti moottorista ja tutkimaan  mitä 
perän sisältä löytyy...
 Irroitettu  perä näyttää päältä tältä. Vasemmalta oikealle; 
vaihteensiirtovipu, vetoakseli sekä tiiviste vesipumpun ja 
moottorin yläosan välillä.
 Pienen puhdistuksen jälkeen aloitin perän 
avaamisen. Vesipumpun kotelo ensimmäisenä 
pois. Seuraavaksi impelleri, joka tässä 
moottorissa on kolmesiipinen.
 Impellerin alla olevan levyn poiston 
jälkeen voidaan irroittaa vaihteensiirtotangon 
ohjuri. 
 Seuraavaksi vetoakselin ylempi tukilaakeripesä.
Potkuriakselin takimmainen laakeri- ja tiivistepukki irtosi 
loppujen lopuksi aika helposti ulosvetäjän avulla. Aioin 
ensin tehdä koko ulosvetäjän itse, mutta onneksi löysin 
Biltemasta valmiin mallin, johon tein kuvassa näkyvät 
pitkät tangot. Johnsonissahan käytetään jenkkityyliin 
tuumakierteitä, jolloin ulosvetäjän tankojen päihin 
jouduin tekemään 1/4 tuuman kierteet. 
Takimmaisen laakeripukin poiston jälkeen paljastui tällainen näkymä. Syy 
metallilastujen suureen määrään selvisi; pienestä rattaasta puuttui  kokonainen piikki.
 Rattaan alapuolella on matala lukitusmutteri. Jotta mutterin saisi auki, pitää 
akseli lukita paikoilleen.
Vetoakselin lukitusta varten valmistin tällaisen työkalun. 
Akselistahan ei voi pitää kiinni esimerkiksi putkipihdeillä. 
Niiden leuat jättäisivät taatusti jäljet akselin pintaan ja 
pahimmassa tapauksessa tiivistepintoihin. Jos näin tapahtuisi, 
uusia akselitiivisteitä ei saisi pitämään millään, eli akseli olisi 
käytännössä pilalla.
 Vuorasin työkalun reiän sisäpinnan vielä ilmastointiteipillä, 
jotta mitään naarmuja ei syntyisi akseliin. Sitten vaan työkalu 
kiinni akseliin parilla pultilla. Työkalusta voikin jo pitää 
kiinni vaikka putkipihdeillä. Rattaan alla oleva mutteri aukesi 
helposti ja ja akseli säilyi siistinä. 
Kun sain rattaan irti huomasin, että sen molemmilta puolilta oli piikki murtunut. Tämä oli entinen ratas. Uusi pitäisi jostain saada. 
Minulla kävi hyvä tuuri ja löysin eräästä paikallisesta perämoottorikorjaamosta 
käytetyn rattaan. Se oli hieman kärsinyt, mutta ajattelin, että koska piikeissä ei ollut murtumia 
voisi tästä saada hiomalla toimivan rattaan. Uutta myydään vain kahden rattaan pakettina, 
eli potkuriakselilla oleva etummainen suuri ratas sekä tämä pieni yhdessä. Ja hintaa vain 540€. Tarkistin oman moottorini vastaavan suuren rattaan ja se näytti olevan täysin kunnossa. Ei murtumia eikä naarmujakaan.
Tämän käytetyn pikku rattaan sain kymmenellä eurolla. Ajattelin, että kannattaa ainakin yrittää. 
Kävin jokaisen piikin pinnan läpi pienoisporakoneen 
erittäin hienolla hiomapaperilaikalla.
 Tällainen rattaasta tuli. Seuraavaksi akselitiivisteiden kimppuun.
Potkuriakselin tiivisteet olivat tosi tiukasti kiinni laakeripukissa. 
Kunnollisella massaulosvetäjällä ne lähtivät aika siististi, mutta 
epäilen, että ilman sitä olisi ollut vaikeuksia. 
 Akselilla on kaksi tiivistettä selät vastakkain. Toinen pitää 
veden ulkona ja toinen öljyt sisällä. 
 Laakeripukin huolellisen pesun jälkeen uudet tiivisteet paikoilleen...
...samoin vetoakselin yläpään laakeripukkiin.

Peräkotelosta piti pestä kaikki vanhat öljyn 
ja veden jäämät, sekä metallimuruset pois. 
Voitelin akselitiivisteet huolellisesti Johnsonin 
omalla Triple Guard rasvalla ja laakereihin 
reilusti peräöljyä. Asentaessani laakeripukkia 
takaisin paikoilleen teippasin akselin urat, jotta uudet 
tiivisteet eivät vaurioituisi.
Osa pulttien reistä näytti sen verran hapettuneilta, 
että päätin käydä kaikki reiät kierretapeilla läpi. 
Kierretapeilla siis puhdistettiin likaiset ja ehkä jo 
vähän vaurioituneet kierteet. Tämä helpotti aika 
lailla kokoamista. Kaikki pultit menivät siististi 
paikoilleen. 
Laakeripukit on tiivistetty runkoon O- renkailla. 
Uusin kaikki O-renkaat, jotta voin olla varma 
perän tiiviydestä.
Uusi impelleri olikin viimeisiä  uusittavia asioita ennen 
perän kiinnittämistä takaisin moottoriin. 
No niin. Uusin vielä vesipumpun päällä olevat tiivisteet. 
Tämä alkaa jo näyttää hyvältä. Nyt perä on valmis 
kiinnitettäväksi moottoriin. 
 Valmista tuli ja  nyt vain odotellaan jäiden lähtöä merestä.
Tämä talvi oli pitkä ja kylmä. Jäät lähtivät myöhään, joten sain Busterin veteen vasta toukokuun alussa. Koeajo sujui hyvin ja moottori tuntuisi olevan taas kunnossa. Muutaman ajokerran jälkeen olisi tarkoitus ottaa vene ylös merestä ja tarkistaa öljyjen laatu. Eli jos tiivisteet pitävät, niin öljyjen pitäisi olla kirkkaita. 

3 kommenttia:

  1. Naantalissa asustelen. Valitettavasti omissa vehkeissä on aika ja rahat kiinni ;) Ei nyt hirveästi ole mielenkiintoa laitella ylimääräisiä vehkeitä, mutta sopivaa korvausta vastaan voisin harkita, jos tässä jossain kulmilla satut asustelemaan. Laita yv: tä osoitteeseen Scyllisti@gmail.com niin jutellaan asiasta.

    VastaaPoista
  2. Hyvää Juhannusta 🥂

    ...onko välttämätöntä purkaa pois myöskin vaihteensiirtotanko, jotta saa irrotettua potkuriakselin peruutusvaihteeneen ja kytkimen kanssa ?

    Minulla on kaikella todennäköisyydellä mennut Evinrude 40hp 1992 mallista kytkinmotukan ja potturiakselin sisällä oleva 'sokka'. Sokan pitää paikallaan jousivieteri kuten tiedät.

    En ole mikään moottorinkorjaaja, vaan tavallinen maalaisjärkinen pohjois-suomalainen vanha mies.

    Kiitos ja viihtyisää Juhannusta 🥂

    Seppo J Välikangas

    VastaaPoista